Från manga till film 18 år

Någonstans runt år 2000 gav Guillermo del Toro en mangabok till sin vän James Cameron, "Battle Angel Alita". Omedelbart började Cameron smida planer att göra en film av serien, men ett projekt efter ett annat kom hela tiden före. Det skulle ta arton år tills Camerons långa manus hamnade hos Robert Rodriguez, som fick välsignelsen att slutligen skapa filmen.

Trehundra år efter ett enormt krig mellan jordens befolkning och de jordbor som tagit sig till Mars, har jorden reducerats till en soptipp. I himlen, fastankrad i marken, svävar staden Zalem där alla rika bor i lyx och överflöd. Under Zalem ligger Järnstaden, där man lever på det avfall och skrot som Zalem kastar ner, och robotimplantat är hårdvaluta. Där hittar Dr. Ido överdelen av en skrotad cyborg med en intakt hjärna. Ido monterar dit en ny cyborgkropp, och kallar henne Alita.

Alita minns inte vem hon är, men lever i staden som ett storögt barn tills Ido en mörk kväll överfalls av några mordiska cyborger. Då agerar Alita instinktivt och anfaller. Hon dödar två av dem och skrämmer den tredje på flykten. Det visar sig att Ido är en jägar-krigare, som tjänar pengar genom att döda efterlysta cyborger. Alita vill nu få reda på vem hon egentligen är, med hjälp av sin vän Hugo som i hemlighet stjäl robotdelar av folk för bli rik nog att flytta upp till Zalem.

Hela filmen ser helt fantastisk ut. Specialeffekterna är makalösa, och detaljerna på Alitas kropp(ar) och miljöerna är otroligt detaljrika. Precis allting ser fullständigt realistiskt ut - ja, förutom Alitas ansikte förstås. Att övertygande datoranimera människoansikten har aldrig gått tidigare, och det går inte nu. Som tröst har man fört över skådespelerskan Rosa Salazars underbara minspel med perfektion. Actionscenerna lämnar inget övrigt att önska, men flera av skådisarna önskar nog att de fått lite mer att bita i.

Jag är kluven när det gäller den här filmen. Å ena sidan är det underhållande scifi-action med många bra idéer, men å andra sidan dras den med transportsträckor och saknar en hel del finess och engagemang. Rodriguez själv säger att han ville göra en James Cameron-film, för det var ju det han själv ville se, men det jag ville se var en Robert Rodriguez-film och det får jag verkligen inte. "Alita: Battle Angel" skulle ha tjänat på att han låtit sig själv gå helt bananas, och ett allt för öppet slut som ropar efter en uppföljare är mer otillfredsställande än engagerande.

"From Manga to Screen" berättar om filmens tillkomst, från att Cameron läste mangan till att Rodriguez tog över. I "Evolution of Alita" får vi veta allt om utformningen av Alitas utseende, om skådespeleskan Rosa Salazars träning för rollen och hur man filmade och förde över hennes framträdande till datoranimationerna. I "Scene Deconstruction" får vi se fyra scener där vi med fjärrkontrollen kan hoppa fram och tillbaka mellan materialet som filmades i studion och hur det sedan såg ut med alla specialeffekter tillagda. Dessa tre bitar är mycket intressanta och ger mycket bra information om filmens historia och inspelning. Sen blir det lite värre.

"Alita's World" är fyra korta animerade klipp som berättar om Alitas värld (det är sant!), och "Motorball" går över reglerna i filmens fiktiva sport. I "London Screening Q & A" sitter Cameron, Rodriguez, Salazar med Christoph Waltz och Jennifer Connelly och svarar på twitterfrågor, vilket mest är ryggdunkande, upprepningar och direkt ointressant. "2005 Art Compilation" är ett bildspel med tidig concept art varvat med bilder från mangan, och slutligen får vi Rodriguez' sedvanliga "10 Minute Cooking School" som i dag handlar om choklad.

Intressant nog är Rodriguez med väldigt lite i extramaterialet. Även i frågestunden sitter han mest tyst, och blir mer än gärna avbruten av Cameron som verkar långt mer entusiastisk (eller säljsugen). Rodriguez är i vanliga fall väldigt pratsam och engagerad i filmskapande generellt, men kanske är det så att han ångrar att han gjorde en film "åt" Cameron. En sak är klar: hur mycket Cameron än drömmer om en rad "Alita"-uppföljare, så verkar publiken röstat med plånboken då inga fler filmer verkar vara på gång i nuläget.

Allt extramaterial är svensktextat.

1. Mangans japanska titel "Gunnm" betyder "vapendröm".

2. I mangan heter Alita "Gally".