Serien som fortsätter leverera

"American Horror Story" är tillbaka med sin åttonde säsong och det finns några saker som sticker ut den här gången. Upplägget för serien är att varje säsong är sin egen och har en egen handling som inte har något med de tidigare att göra. Man använder dock samma skådespelare med några undantag. Någon kanske försvinner medan någon ny tillkommer. De spelar helt nya karaktärer och kan från en säsong till en annan byta helt från att vara elak till att bli snäll eller från att vara en tönt till att vara det coolaste som gått i ett par skor.

Den här gången gör man dock ett undantag. Den här gången kopplar man samman säsongen med några av de tidigare. Bland annat återvänder vi till huset där allt startade i säsong ett, vi återvänder till häxorna i säsong tre och vi gör ett snabbt besök på hotellet från säsong fem. Alla dessa kopplingar till tidigare säsonger är hur kul som helst för oss som sett de tidigare säsongerna men skulle man dyka in direkt i denna säsong så fungerar den ändå. Man behöver inte ha sett de tidigare säsongerna.

Något annat som jag tycker sticker ut lite är att man fortfarande levererar bra, fyndiga och fräscha historier. Man använder dessutom berättarstil och skådespelarna på ett underbart sätt. Tidigt i säsongen får vi se hur världen går under genom ett kärnvapenkrig och vi får följa några utvalda personer som lyckas söka skydd. Men så i avsnitt tre är det precis som om säsongen slutar där och då vilket känns väldigt underligt just när man ser avsnittet. Vad man gör är dock briljant. Seriens skapar låter oss nu under resten av säsongen följa med tillbaka till vad som hände innan de första avsnitten vi just sett, vem som gjorde vad, vem som är vem och hur allt hänger ihop. När säsongen är slut kan jag bara konstatera att de har gjort det igen. De har överraskat mig med en smart historia som är genomtänkt och som man måste se från början till slut för att förstå hur det hänger ihop. Hur bra som helst!

1. Glädjande har man fått flera av skådespelarna från de säsonger man kopplar denna säsong till att komma tillbaka till sina roller.

2. Måste bara nämna att Kathy Bates bara blir bättre och bättre för varje nu roll hon gör.

3. Evan Peters som varit med i alla säsongerna känns som en väldigt underskattad skådespelare. Han gör sina roller väldigt bra och jag är förvånad att jag inte sett honom i fler filmer eller serier.