Ytterligare tio avsnitt med pang-pang

Actionserien "Strike Back" är ett bra exempel på en tv-serie jag inte självmant skulle valt att titta på om det inte var för att en säsongsbox ramlade i min hand för några år sedan. Det gjorde att jag letade upp tidigare säsonger för att komma i fas, och vips hade jag investerat väldigt mycket tid i något utan att egentligen få så mycket behållning tillbaka. Jag är inte så värst road av militäraction med specialstyrkor som kan göra i princip vad som helst för att rädda världen från terrorister och andra hot.

Men som sagt - tack vare/på grund av (välj själv) DVDKritik.se har jag sett varenda avsnitt och kommer att göra det tills serien tar slut. Igen, ska jag säga - den här sjätte säsongen (enligt den amerikanska räkningen) är den andra efter rebooten tätt inpå originalomgångens avslutande. Säsong 5 var lite av en överraskning i betydelsen att den faktiskt kom. Den här överraskar genom att jag i det närmaste hade glömt bort att serien startat om...

Hur som helst: "Strike Back" har haft ett snarlikt upplägg på sina omgångar. Tio avsnitt som grupperas två och två där brittiska specialstyrkan Section 20 flaxar runt från en plats till en annan och därmed ger serien en internationell prägel. Så är fallet även här och vi far runt bland Kuala Lampur, Goa, Punchan, Jakarta och i Ryssland. Det mesta är dock inspelat i Malaysia.

Ett annat upplägg som går igen är att medlemmarna i Section 20 skiftar från en säsong till en annan med några få konstanter. Så är det även denna gång då tre gamla karaktärer återkommer och tre nya läggs till Vi återser Samuel Wyatt (Daniel MacPherson), Daniel "Mac" McAllister (Warren Brown) och Gracie Novin (Alin Sumarwata). De återförenas under ledning av tuffa Överste Alexander Coltrane (Jamie Bamber) och med cybersoldaten Manisha Chetri (Varada Sethu) bakom skärm och tangentbord. En som också lite halvinofficiellt rekryteras till teamet är den ryska soldaten Katrina Zarkova (Yasemin Allen) efter att hennes eget team utplånats. Hennes lojalitet är givetvis en het potatis. Jobbar hon för eller emot Section 20? Vad är hennes avsikter egentligen?

Zarkova blir dock nyttig i uppdraget som i grova drag handlar om en person eller ett projekt som heter Kingfisher, kärnvapenstridsspetsar och en lurig figur vid namn Pavel Kuragin (Alec Newman) som ska framstå som en av de värsta motståndare Section 20 ställts emot. Men hur klurigt det än är för gänget lyckas de med det mesta oavsett om deras aktioner är sanktionerade eller inte.

Jag är medveten om att jag framstår som lite sur och negativ i mina åsikter men det har i grund och botten att göra med att jag inte är så road av den här typen av action. Det blir ganska enahanda i längden med pang-pang, explosioner och osannolika vändningar och "Strike Back" är ingen bra serie att se många avsnitt av i ett svep. En annan negativ aspekt med serien är de fjantiga och mjukporriga sexscener som tidigare klämts in i var och vartannat avsnitt. Tacksamt nog har antalet förekomster skurits ned denna gång. De är fortfarande kvar men de är betydligt färre.

Och ska jag fortsätta klaga så är jag inte jätteförtjust i de här karaktärerna som ska driva serien vidare sedan omstarten. Radarparet Stonebridge och Scott från seriens fyra första säsonger saknas. De var mer intressanta på något vis.

Det är ganska uppenbart att jag tröttnat på "Strike Back" och det är mer av plikt än njutning som jag ser serien. Jag vet inte om denna säsong egentligen är bättre eller sämre än någon tidigare men jag har faktiskt svårt att känna mig engagerad i äventyret under de tio avsnitten. Trist.

Varje avsnitt har en liten bakomfilm på 3-4 minuter som går igenom storyn och ger lite avslöjande information om hur vissa scener spelades inte. Småtrevligt, men inte så mycket mer.

1. I eftertexterna till avsnitt 3 får vi se alternativa tagningar när Warren Brown (Mac) ska öva på en amerikansk accent. Uppenbarligen har inspelningarna spårat ur och till slut imiterar han Christopher Walken rätt hyfsat. Bland extramaterialet pratar han som Jason Statham vid ett tillfälle så man får anta att han är frikostig med imitationerna.

2. Likt tidigare säsonger finns det en undertiteln på säsongen, som inte skrivs någonstans, och den är "Revolution" om man är amerikan, "Silent War" om man inte är det. Om detta låter komplicerat så är det helt i sin ordning eftersom den här säsongen egentligen borde vara säsong 7 och inte 6. Men jag orkar inte dra den historien igen - se tidigare recensioner.

3. 2020 kommer den sjunde/åttonde säsongen och det är tänkt att bli den sista. Jag hoppas att karaktärsstallet bibehålls från denna omgång. Dessutom får man gärna bjuda in "Strike Back"-legenderna Stonebridge och Scott på nytt så att det blir en bra avslutning på det hela.

ANDERS JAKOBSON (2019-09-10)