Den pensionerade yrkesmördaren vs. alla

Det knepiga ordet "parabellum" som slängts på som en liten bonustitel på den tredje John Wick-filmen är det sista ledet i den latinska frasen Si vis pacem, para bellum som kan översättas till "Om du vill ha fred, rusta för krig". Och krig blir det i denna del i historien om yrkesmördaren John Wick (Keanu Reeves) som mot sin vilja väcktes ur sin pension och hamnade i elden på nytt. Filmserien har spritts ut över fem år, men i filmens värld handlar det om ungefär en veckas tid från öppningsscenen i film ett och avslutet i film tre. Det är lite udda och det skulle förstås vara lite intressant att se hela serien i ett svep i framtiden och se om det håller. Men det kräver ju förstås att serien avslutas någon gång. Den här filmen sätter inte punkt för storyn.

Det vi har att göra med är action deluxe där rafflande och välkoreograferade strider med eller utan vapen varvas med yrkesmördarmytologi som växlar mellan att vara supercool och urfjantig på samma gång. Första filmens recension gav jag rubriken "Flortunn anledning till pang-pang i massor" och den andra fick "Balanserar farligt nära gränsen till parodi" och då är det ganska enkelt att dra slutsatsen att jag egentligen inte gillar filmerna så speciellt mycket. Det är väl både sant och inte. Jag får ändå ut något av att se dem även om det blir lite för mycket av det goda. Därav fjantigheten och känslan av att det är en parodi.

Mytologin kring yrkesmördarna med en organisation i botten, värdefulla mynt som betalningar och framför allt fristäder där respekt går före allt annat är ändå lite kittlande och i slutet av förra filmen gjorde John Wick det förbjudna (men på goda grunder) och mördade en kollega inne i en fristad, hotellet The Continental, och hotelldirektören Winston (Ian McShane) såg sig tvungen att anmäla honom som ex communicado. Det innebär att ett pris sätts på hans huvud, ett väldigt högt pris som får alla att jaga honom. Men han ger även John Wick en timmes tidsfrist och det är mitt i den timmen den här filmen tar sin start. En skadad John Wick försöker lappa ihop sina sår innan timmen är slut, vilket inte riktigt går. Sedan börjar jakten och John Wick får slåss mot alla tänkbara och otänkbara yrkesmördare samtidigt som han försöker lista ut hur han ska reda ut situationen och i bästa fall fly.

Samtidigt beslutar sig organisationen Höga Bordet att även ge sig på de som på ett eller annat sätt hjälpt John Wick tidigare. Direktören Winston till exempel, eller Bowery King (Laurence Fishburne) som gav honom vapnet. En speciell yrkesmördare (Mark Dacascos) sätts in för att lösa situationen, vilket alltså betyder att fler än John Wick jagas.

John Wicks egen lösning blir att ta sig ännu högre upp i hierarkin och hitta den som styr över Höga Bordet för att på något vis ändra sin status, men det är ett krig som pågår och just detta krig kräver många offer.

I min enfald trodde jag på tidigare information om att denna film skulle komplettera en trilogi. Så är det givetvis inte. Historien om John Wick får ingen konklusion här utan i stället läggs bollen upp för en fortsättning. "John Wick: Chapter 4" är således planerad till våren 2021 och om den sätter en slutpunkt för den här storyn lär framtiden visa. Det är rena skräckfilmsfranchisen vi har att göra med här och om man nu inte är ett vulkaniskt brinnande actionfan börjar man bli lite småmätt. Åter igen: Jag får visserligen ut något av filmerna, men det är tjatigt också.

Även om de är många är actionsekvenserna den stora behållningen. I tredje akten finns en lång sekvens där John Wick slåss mot flera motståndare samtidigt i ett sorts glasrum. Det är klart originellt och åter igen blir det tydligt att den här filmserien föddes av att några stuntmänniskor började göra film. Något annat som roar mig är alla skådespelare som dyker upp i mindre roller, som i det här fallet Halle Berry, Anjelica Huston och "Game of Thrones"-bekanta Jerome Flynn.

Man får helt enkelt ta filmerna för vad de är och njuta av det som är bra i stället för att gnälla över det som inte är det.

1. Enligt källor ligger filmens body count mellan den första och andra filmen. Alltså blir det inget "rekord". Jag önskar dock att någon skulle räkna ut antalet skott som krävs för att nå upp till denna body count då det känns som John Wick behöver sätta fem-sex kulor i varje gubbe innan han anser att de är döda...

2. Jag måste säga att det bästa "vapnet" John Wick tar till i den här filmen är en häst. Hästar kan ju sparka bakut rätt duktigt vilket några offer blir varse.

3. Utöver film 4 är även en tv-serie under utveckling. Den ska heta "The Continental" och enligt den senaste rapporten ska den vara en sorts prequel till filmserien.

ANDERS JAKOBSON (2019-09-20)