Verklighetstrogen dubbelfilm

En lägenhet i en svensk småstad. Två tjejer som har svårt att släppa in andra, trots att det kanske är det de egentligen behöver. De träffas aldrig, men de båda kämpar för att hitta ett fotfäste i livet.

Isabell (Ingebjørg Buen) kommer ursprungligen från Norge, men bor nu i Sverige och jobbar på en karaokebar. Hon söker efter kärleken, men när den börjar bli verklig släpper hon den inte nära. Jessica (Johanna Strömberg) lever med ett konstant mörker inom sig som hon försöker dölja för sin omgivning. Hon drar sig för att vara ensam och snart börjar mörkret sakta krypa sig ut även för den yttre världen.

"Kärlek & vilja" är en ganska speciell film när det kommer till dess struktur. Vi får mer eller mindre två kortare filmer som satts ihop till en. Första halvan får vi följa Isabell och i den andra halvan Jessica. Det enda som håller ihop de båda delarna är att de två tjejerna bor i samma lägenhet. När man ser filmen första gången känns det lite konstigt, vilket är för att det är så annorlunda från vad vi är vana vid. Efter en stunds tänkande känns det dock som ett intressant grepp som gör något nytt. Egentligen är det samma princip som när vi får ta del av två parallella historier, bara att det här är uppdelat.

En annan del i filmen som är ganska intressant är hur man väljer att berätta de olika delarna. Den första delen utspelar sig mest på kvällen och med scener som följer varandra i kronologisk ordning. Den andra delen är mycket under dagen och med många flashbacks. De olika sätten att berätta passar varje historia perfekt och att göra på något annat sätt hade gjort de båda delarna orättvisa. Dock är det ganska modigt att bryta berättarstilen mitt i på det sättet.

Det som lyfter filmen är skådespeleriet. Både Ingebjørg och Johanna blir ett med sina karaktärer och det är som att få insyn i två verkliga personers liv. Johanna visar upp en karaktär som stundtals är manisk i sin depression för att i nästa totalt dölja det för omvärlden. Det är en så äkta rollprestation att det finns en risk att den triggar människor som själva kämpar med denna typ av sjukdom. Då det är ett så viktigt ämne som ändå inte får den plats det förtjänar på ett så verkligt sätt i film normalt hade jag nästan önskat en hel film med bara denna del av historien. Trots att Ingebjørn gör en fantastisk rolltolkning som är värd att se i Isabell så är det en historia vi sett en miljon gånger på film. Det är just när Johannas tolkning av Jessica kommer som filmen växer och blir väldigt intressant.

"Kärlek & vilja" är en annorlunda film som ändå är väldigt välgjord inom alla områden. Trots att den till en början kan kännas lite konstig är den värd att se och fundera kring. Vi får trots allt följa två människor som lever liv många i samhället faktiskt lever.

I extramaterialet finns en teaser som inte bidrar jättemycket, men det andra materialet vi får ta del av är faktiskt riktigt intressant. Som en extra bonus får vi två kortfilmer, även de gjorda av Marcus Carlsson som är regissör för filmen. Det är två intressanta filmer som många annars kanske hade missat.

Dessutom finns ett kommentarspår med Marcus, två av skådespelarna och ljussättaren. Det kanske mest intressanta i detta spår är just ljussättaren som är lite ovanligt att höra. Vi får en lite annan bild av filmen och det är faktiskt riktigt intressant att lyssna på.

1. Jessicas familj spelas av Johannas verkliga familj, alltså inte av professionella skådespelare.

2. Filmen utspelar sig till största del i Karlskoga, varifrån de även tagit in lokala skådespelare ifrån till mindre roller.

3. En intressant sak är att det finns lite större skådespelare i mindre roller. Exempelvis kan man se Amanda Renberg i en enda scen som Jessicas kompis.