Inte helt problemfritt

Under många år utvecklade Bruce Lee en idé till en TV-serie som i princip var en western med en kinesisk "martial artist". Warner Bros. var ett av bolagen som tackade nej, men som ändå gjorde serien "Kung Fu" med David Carradine som inte så lite liknade Lees koncept. Efter Lees död 1973 hittade hans dotter Shannon en mängd anteckningar där han skrivit sina tankar och idéer till serien. "Warrior" är fortfarande ändå bara "inspirerad" av Lees koncept, men är nog ändå det närmaste vi kommer att komma hans vision.

Ah Sahm anländer från Kina till San Fransisco i slutet av 1800-talet. Han söker efter sin syster som flytt hemlandet efter ett tvångsgiftermål. Ah Sahm möter något helt annat än han väntat sig, och blir omedelbart insyltad i kriget mellan de olika maffialiknande gängbildningarna kallade "tongs" i Chinatown. Tack vare sin förmåga att slåss stiger han i rankerna hos tongen Hop Wei, och blir vän med tongledarens son, Unge Jun. Än värre, när han hittar sin syster så har hon förvandlats till en hänsynslös fru till ärkefienden Long Zii.

O'Hara är en polis som delegeras till Chinatown tillsammans med nyinflyttade Lee från Georgia. De måste inte bara hantera kineserna i Chinatown - en värld de inte vet någonting om - utan också stadens irländska befolkning som avskyr att kineserna anländer i stora mängder och utför alla jobb med lägre lön. Allt eftersom irländarnas ilska ökar och tongerna strider både internt och med varandra, så närmar sig Chinatown kokpunkten.

Två saker drog mig till serien. Bruce Lee-kopplingen förstås, men också att en av producenterna även skapade toppserien "Banshee". Känslan i serien är definitivt bra mycket mer "Banshee" än Bruce Lee, men om man är bekant med Lees kinesiska filmer så ser du flera återkommande teman såsom utanförskap och moraliska dilemman, även om de är begravda någon meter under onödiga sexscener och blodiga käftsmällar. De som mest finner sig i slagsmål spelas av Andrew Koji, Jason Tobin och Joe Taslim vilka alla har någon form av bakgrund inom martial arts. Koji och Tobin är relativt nya i gemet, men Taslim har vi sett i höjdare som "The Raid - Uppgörelsen". Alla tre har dessutom regisserats av Justin Lin i "Fast & Furious"-filmer, vilket uppenbarligen fungerade bra då Lin som producerat "Warrior" ville ha tillbaka dem.

Cinemax själva beskriver serien bland annat som "pulpy", och visst är den lite sådär trashigt underhållande utan något noterbart djup. På det hela taget är det en hyfsad serie med några toppar här och där, som inte är helt problemfritt att rekommendera. Vi tillbringar för mycket tid med sidospår, och för många karaktärer saknar riktig motivation. Vi får se om nästa säsong kan göra något för att retroaktivt höja den här starten.

Varje avsnitt har en "Inside Warrior"-featurette, som bäst ses direkt efter avsnittet. När man ser alla på rad i efterhand som jag gjorde, så blir det lite långdraget. Vi får många intervjuklipp med skådespelare och producenter som visar på stor omtanke bakom historien och karaktärerna, men det hysteriska tempot gör det hela mer ytligt än det behöver vara.

Att man grundat serien på Bruce Lees idéer nämns knappt inte, vilket känns underligt. Däremot har Cinemax lagt ut "Becoming Warrior" på YouTube, en featuretteserie på åtta avsnitt som är betydligt mer intressant och djuplodande. Här får vi veta mycket mer om Bruce Lee, hans filosofi och liv, och hur hans idéer slutligen blev till "Warrior". Mycket konstigt att detta inte finns att hitta på någon utgåva av serien, inte ens i USA.

1. Säsong två kommer år 2020.

2. Dustin Nguyen är en actionfavorit som dyker upp lite grann mot slutet av säsongen, men ska tydligen vara en "regular" i nästa säsong.

3. Bara en av huvudrollerna spelas av någon som är född i Kina. Jason Tobin är född i Hong Kong, medan alla andra antingen har kinesiska föräldrar eller är födda i länder som Japan, Korea, Vietnam och Indonesien.

HENRIK ANDERSSON (2019-11-05)