Är det tittaren eller Ray som är knäpp?

"Fractured" börjar lite småsegt för att sedan landa i en paranoiakokande thriller där sanningen knycklas ihop som ett foto som sedan visar något helt annat när det vecklas ut igen.

I inledningen träffar vi huvudpersonen Ray Monroe (Sam Worthington) som tjafsar med sin fru Joanne (Lily Rabe) när de åker hem från ett thanksgivingfirande tillsammans med unga dottern Peri (Lucy Capri). I scenen får vi veta att paret inte har det så bra och kanske står på randen till en separation. Vi får även veta att Rays tidigare fru omkom i en bilolycka och att han har en dålig relation till alkohol. Det senare etableras ytterligare när de stannar till vid en mack och han i stället för de AAA-batterier som Peri verkligen vill ha väljer att köpa två småflaskor med whiskey som smygs ned i kaffekoppen.

Det är även under detta mackstopp som filmen tar ett drastiskt steg i en ny riktning. Omständigheter gör att Peri ramlar ned i en djup grop precis intill parkeringen och Ray försöker förgäves fånga henne och ramlar själv ned i den. Det är en byggplats och betong och armering möter människokroppar. När Ray kvicknar till är Joanna hysterisk och Peri skadad. I ilfart åker de till ett sjukhus där det tar väldigt lång tid innan Peri får hjälp. Doktorn tycker att hon ska skannas för eventuella hjärnskador och Joanna och Peri kliver in i en hiss för att åka till en annan avdelning medan Ray väntar. Och somnar.

När han vaknar upp hittar han inte sin familj och vad som är ännu värre är att det inte finns några spår av dem. Det finns inte någon notering om att Peri skrivits in på sjukhuset. Däremot finns det en väldig massa personal som har en helt annan bild av vad som hände när Ray klev in på sjukhuset. De menar att han var ensam. En febrig jakt efter sanningen tar sin fart. Vem är det som är knäpp? Ray eller tittaren?

Jag har en bestämd känsla av att jag sett en liknande film tidigare. Upplägget med en situation som helt plötsligt aldrig hänt eller inte hänt så som den beskrivits är inte något unikt, men det fungerar bra som en utgångspunkt. När "Fractured" är som bäst är den en nästan nagelbitsspännande thriller med ett skönt konspirationslager, men det finns även stunder när den inte är lika skärpt eller tappar fokuset ytterligare och förvandlar den tämligen ordinära mannen till någon halvmililitär med överdrivna kunskaper. Det gemensamma betyget blir därmed att "Fractured" inte är någon märkvärdig film, men däremot har sina ljuspunkter.

Inget

1. Sam Worthington fick något slags genombrott med "Avatar" (2009) och har jobbat kontinuerligt sedan dess, men jag tycker inte riktigt att medverkan i jättefilmen gav någon direkt medvind. Å andra sidan ligger ju fyra (!) "Avatar"-uppföljare redo att pytsas ut mellan 2021-2027 så Worthington lär ha sitt på det torra.

2. Filmen är regisserad av Brad Anderson som har en spridd men trevlig produktion på sitt cv med många spännande filmer och tv-serier. Hans mest kända film borde vara "The Machinist" med en plågsamt smal Christian Bale i huvudrollen.

3. Det finns ett rejält plotthål i filmen som jag spoilermarkerar för de som har sett filmen: [spoiler - markera för att läsa] Varför är det ingen som lyfter luren och ringer till Joanna när hon påstås vara försvunnen? [/spoiler]

ANDERS JAKOBSON (2019-11-08)