Den ekologiska antihjälten

Till att börja med: Jag älskar Träskmannen! Figuren dök upp i någon av alla de serietidningar jag läste en miljard gånger som barn och jag fastade direkt för detta godhjärtade monster. En stor favorit alltså och jag var glad och exalterad när figuren skulle skrivas in i tv-universumet DC Universe. Det var sannerligen på tiden.

Men: Lyckan blev ju kort, alldeles för kort. Redan när serien började visas beslutade DC Universe att lägga ned den efter sin första säsong. Då hade serien redan skurits ned från tretton till tio avsnitt. Anledningarna till nedläggningen är luddiga och när man tittar på serien, vars finalavsnitt bär den passande titeln "Loose ends", känns det som det var ett förhastat beslut. "Swamp Thing" är kanske inte perfekt, men den hade goda möjligheter att utvecklas framåt. När säsongen dessutom slutar med en enorm cliffhanger efter de sista eftertexterna blir jag snarare mer arg än besviken.

"Swamp Thing" brukar handla om en forskare, Alec Holland (Andy Bean) som råkar ut för en olycka och återuppstår som den växtbaserade humanoiden Träskmannen, vars kontroll över naturen gör honom till en självläkande varelse som inte är att leka med. Vilket de som vill få tag på honom för att utföra experiment snabbt blir varse. Serien brukar också handla om Abigail Arcane (Crystal Reed) som blir Hollands/Träskmannens kärlek. Så är fallet även här. I den här inkarnationen är Abigail en CDC-agent som kallas hem till uppväxtplatsen Marais i träskmarksfyllda Louisiana. Där har en otäck smitta spridit sig som oroar lokalbefolkningen. Hennes vägar korsas med forskaren Holland som är anställd för att ta prover på märkligheter i träskmarkerna och lagom till att de slår sina smarta huvuden ihop mördas Holland för att återuppstå som någon helt annan.

Det finns anledningar till att Abigail har hållit sig borta från Marais i större delen av sitt liv och gamla, obehagliga minnen flyter upp samtidigt som mystiken kring de krafter som finns i träsket tätnar. Vissa är ett resultat av kemiska experiment medan det också finns något annat där ute, något mörkt som påverkar den återuppståndna Träskmannen. När hans närvaro blir känd finns det krafter som vill ha tag i honom, men knappast för att förvandla honom tillbaka till en människa - om nu den möjligheten finns.

Det är en ganska komplicerad historia som berättas under de tio avsnitten och emellanåt tycker jag att det spretar lite och att en tydlig tråd tappas bort samtidigt som ett behov av att berätta lite för mycket för snabbt tar kommandot. Men i det stora hela håller "Swamp Thing" en bra klass, vilket förstås gör det ännu mer obegripligt att serien lades ned.

Precis som originalserien går denna tv-serie åt ett mer skräckaktigt håll. Träskmannen är inte det enda monstret i serien, men framför allt är serien emellanåt väldigt blodig och slafsig. Det fungerar fint tack vare ett utmärkt arbete med smink och mask (och för all del de flesta specialeffekterna). Träskmannens design är mycket bra även om jag skulle ha sett en lite längre och mer krumryggad figur. Derek Mears som spelar monstret är gömd under lager av smink men lyckas ändå förmedla en hel del av den melankoliska sidan av karaktären som var väldigt tydlig i de tecknade rutorna.

Även om det känns som loppet är kört så kan man ju ändå hålla tummarna för att det blir någon sorts fan-effekt som gör att "Swamp Thing" förnyas i alla fall. Det här var en bra början, och säsongen fungerar på sätt och vis som en lång miniserie om man vill, men det hade varit väldigt kul att se var den hade kunnat ta vägen i framtiden.

1. Det märks att DC Universe hade större ambitioner med serien. Bland annat spelar "Beverly Hills"-bekanta Ian Ziering stuntmannen Daniel Cassidy som sedermera blir superhjälten The Blue Devil. Här är det tydligt att det fanns en tanke om att öka på hjältestallet med fler DC-karaktärer

2. Jag har inte hittat någon tydlig förklaring till varför serien lades ned, men det verkar vara ekonomiska anledningar. Tydligen var de skatterabatter DC Universe fick för att de spelade in North Carolina avsevärt mindre än vad de hade räknat med.

3. Det är givetvis inte första gången Träskmannen filmas. Wes Craven gjorde den första filmen 1982, vilket följdes upp sju år senare av "The Return of Swamp Thing". Ett år senare, 1990, startade en tv-serie som gick totalt i 72 avsnitt innan den lades ned 1993. I samtliga fall spelades Träskmannen av Dick Durock.

ANDERS JAKOBSON (2019-11-20)