Ett alternativt äventyr inom Arrowverse

"Elseworlds"-konceptet är en del av en kär gammal DC Comics-tradition där det handlar om alternativa berättelser med deras välkända karaktärer utifrån en "tänk om"-situation, som till exempel i fall Supermans raket från Krypton hade landat i Sovjetunionen i stället för i USA, eller om Batman hade jagat Jack the Ripper i 1880-talets Gotham. Den här typen av historier har alltid berättats, men det var på 90-talet som namnet "Elseworlds" myntade och blev en egen titel.

Detta koncept har nu letat sig till den årliga crossovern i Arrowverse. Under tre kvällar hösten 2018 kunde amerikanska tv-tittare se avsnitt av "The Flash", "Arrow" och "Supergirl" temporärt omdöpta till "Elseworlds". Det är tredje året i följd som Arrowverse mixat och blandat sina serier, men det här är första gången som de kastar om ordentligt bland karaktärerna. Detta genom att Oliver Queen/Green Arrow och Barry Allen/The Flash bytt liv och hjältepersona med varandra. Oliver (Stephen Amell) vaknar upp i Central City bredvid Iris West-Allen (Candice Patton) som refererar till honom som Barry och förbluffat inser Oliver att han har The Flashs krafter. Oliver-Barry är dock medveten om att något är galet och när han hittar Barry-Oliver (Grant Gustin) så är båda helt på det klara att de inte är som de ska och att alla andra inte verkar tycka att något är konstigt.

Hur kommer detta sig? I inledningen av crossovern har vi sett hur en multiuniversell figur som kallar sig The Monitor (LaMonica Garrett) gett en tjock bok till psykiatrikern John Deegan (Jeremy Davies) med instruktioner om att han kan skriva om verkligheten med hjälp av boken och det är det är det som har hänt.

Oliver-Barry och Barry-Oliver skiftar jord till Jord-38 där de tar hjälp av Kara Danvers/Supergirl (Melissa Benoist) och hennes inte helt okända kusin Clark Kent/Superman (Tyler Hoechlin). Oliver-Barry och Barry-Oliver har fullt upp med att lära sig varandras krafter och attityder, samtidigt som deras respektive team börjar samarbeta för att lista ut vad som faktiskt hänt.

I mittenavsnittet hamnar vi i Arrowverses version av Gotham för första gången och introduceras där till Kate Kane/Batwoman (Ruby Rose), vilket betyder att avsnittet blir lite av en "backdoor pilot" till den nya tv-serien med karaktären. Arrowverses version av Gotham är en tuff och sliten stad som saknar en Batman. Han har övergivit staden och Oliver-Barry är övertygad om att han är en påhittad myt. Det är i denna stad och framför allt i Arkham Asylum som John Deegan och boken finns. Batwoman hjälper motvilligt till men att återställa ordningen är svårare än trott speciellt när verkligheten åter igen kan skrivas om. Varför vill The Monitor utsätta våra hjältar för denna prövning?

Just switchen mellan Oliver och Barry är kanske det jag gillar minst med crossovern. Mest för att de inte alls passar i varandras kläder, men jag förstår förstås poängen med skiftet och vad det leder till. Grundserierna har rullat i många år nu och det är roligt med den här typen av om omskakningar, speciellt som det just i detta fall innebär bra gästspel. Det är kul att se Tyler Hoechlins version av Superman igen, som i detta fall kompletteras av det första framträdandet av Lois Lane (Elizabeth Tulloch). Nedslaget i Batwomans Gotham är en bra teaser. Batmanmytologin är kanske den rikaste inom DC Comics och här är det tydligt att det finns mycket att utforska.

Ett annat roligt gästspel är John Wesley Shipp som Barry Allen/The Flash från Jord-90. John Wesley Shipp har figurerat i "The Flash" många gånger tidigare som dels Barry Allens pappa och dels Jay Garrick-versionen av The Flash, men här är han alltså den version av The Flash han spelade i 90-talsserien. Fanflirtande om något!

Tidigare crossovers har inte släppts separat på detta vis i Sverige och jag är kanske lite rädd för att de oinvigda inte kommer att uppskatta detta alternativa äventyr, men för vi som ser grundserierna troget är det förstås en trevlig stund.

Som extramaterial finns ett avsnittslångt samtal mellan showrunners och liknande till de olika serierna där de pratar om hur crossovern kom till och hur samarbetet fungerade. Det är ganska intressant men blir lite segdraget. Lyckligtvis bryts samtalet av med djupdykningar i DC Comics "Elseworlds"-äventyr. Detta är förstås riktigt intressant och mycket givande.

1. Trots att "Legends of Tomorrow" inte var med i crossovern denna gång är faktiskt en mindre karaktär från serien med i ett avsnitt.

2. Ett annat lite mer udda gästspel görs av farmen från tv-serien "Smallville" som är en föregångare till Arrowverse.

3. 2019-crossovern är redan utannonserad och det blir "Crises on Infinite Earths" och den som har koll på DC Comics vet att detta äventyr ruskar om ordentligt, vilket sannolikt betyder att även Arrowverse kommer att bli märkbart annorlunda efter denna crossover.

ANDERS JAKOBSON (2019-11-27)