När det blir för mycket fanservice

Inom fan-sfären runt Scooby-Doo (lite bisarrt är det allt att konstatera att en sådan finns) så finns det en långfilm som hålls högre än alla andra. "Scooby-Doo på Zombieön" släpptes 1998 direkt på VHS. Trots att den var dyrare än andra jämförbara titlar tickade försäljningen på och överträffade Warners förväntningar vilket ledde till att man började satsa mer på direkt-till-video-produktioner. Kulthiten blev så småningom ett faktum, ändå skulle det ta 20 år innan det kom en uppföljare.

När jag ser filmen har jag sällskap av en femåring och en åttaåring som båda visat intresse efter att ha fått se fodralet. Ingen av oss har sett den första filmen där gänget undersökte en ö som sades (som vanligt) vara hemsökt. Twisten i den filmen var dock att det verkligen stämde och förutom spöken hittade man dessutom högst verkliga zombier och voodoo-utövande kattvarelser.

Den här uppföljaren tar vid några månader efter händelserna i den första. Saker och ting är ganska dystra och inte alls som vi är vana vid från serierna. Fred har varit tvungen att sälja Mysteriebilen och med påtryckning från en sheriff, med viss hjälp av Shaggy och Scooby, har de lovat att sluta lösa mysterier. Men så vinner Shaggy och Scooby helt oväntat en resa till någon tropisk plats och får ta med sig hela gänget. Givetvis hamnar de inte i tropikerna utan på en ö i ett träsk. Det tar bara några zombieattacker innan de inser att de är tillbaka på ön från den första filmen. Den här gången är de ditlurade av ett filmteam som vill göra en långfilm om de tidigare händelserna men snart inser även filmteamet att faran är verklig.

Warner har lyckats fint med att skapa en uppföljare som kryddar rikligt med referenser från den första filmen utan att skapa en massa frågetecken hos de som inte sett originalet. Håller den samma höga klass då? Nja, för min egen del är det lite för mycket av de där referenserna till originalet. Uppföljaren blir på gott och ont mycket av en upprepning och det kan väl som bäst ses som god fanservice. Här finns dock en del skratt och lite spänning för de som ser zombieön för första gången.

För mina medtittare var den här filmen ändå klart godkänd. Femåringen tyckte nog att den var lite läskig emellanåt medan åttaåringen bara hade kul. Och någonstans är väl målgruppen i första hand barn trots att de som såg den första filmen när det begav sig borde vara i 30-årsåldern i dag?

Vi bjuds på två avsnitt (varav ett är ett dubbelavsnitt) hämtade från olika serier och årgångar. Först ett dubbelavsnitt från serien "The New Scooby-Doo Mysteries" från 1984. Det här avsnittet är udda och kul för att det bara är Scooby, Shaggy och Daphne i sällskap av den bespottade Scrappy-Doo. Kul, även om avsnittet verkar vara helt orestaurerat. Med andra ord är det låg upplösning, suddiga konturer och färger, men går alldeles utmärkt att titta på.

Det andra avsnittet är lite modernt och kommer från "What's New, Scooby-Doo?" som sändes mellan 2002 och 2006. Stor skillnad i kvalitet mot det första avsnittet och av de två är det här det som känns mest klassisk Scooby-Doo rent dramaturgiskt.

1. Filmen är faktiskt också en uppföljare till "Scooby-Doo and WWE: Curse of the Speed Demon".

2. Efter eftertexterna får man en liten glimt av filmen "Scoob" som är tänkt att släppas i vår. Som den traditionalist jag är när det gäller den tecknade stilen på Scooby-Doo ogillar jag den nya moderna datoranimeringen som den kommande filmen kommer att ha.

3. Bättre är det med animeringen i den här filmen. På Youtube har någon lagt upp en video där scenerna från originalet, de som återskapats för när gänget minns tillbaka, visas bredvid uppföljarens nya versioner. En klar uppdatering vilket understryker att det animeringen i den här filmen är riktigt bra.

THOMAS HELSING (2019-12-03)