En amerikansk Thomas Quick

"The Confession Killer" handlar om Henry Lee Lucas som under 70-talet erkände så många som 600 mord i förhör med polisen. I stort sett alla ouppklarade mord som man la framför honom erkände han. Han visste även saker som bara mördaren kunde känna till vilket gjorde att man trodde honom. Till slut blev det dock så många erkännanden att folk började tvivla. Var det möjligt att begå så många mord? Kunde han rent fysiskt ha befunnit sig på alla platserna där morden begåtts? När så Lucas dömdes till döden började han ta tillbaka sina erkännanden och hävdade att polisen matat honom med information om morden för att kunna avskriva dem.

Ja, det låter oroande likt Thomas Quicks historia och utefter vad jag läst om hans fall så är de väldigt lika. Under fem avsnitt berättar man hur Lucas erkänner mord efter mord och polisen köper erkännande efter erkännande. När så folk äntligen börjar ifrågasätta här dessutom DNA-tekniken kommit längre och man kan både avskriva Lucas och fälla andra för de mord han tagit på sig. Sista avsnittet i serien fokuserar på just andra gärningsmän.

Problemet är att man tar alldeles för lång tid på sig att berätta Lucas historia. Fem avsnitt på vardera 45–50 minuter är galet långt. Jag tror att man skulle kunnat få in detta i en dokumentär på 60 eller möjligen 90 minuter och vi hade lärt oss ungefär lika mycket om Lucas. Det är mycket i stil med att "och så mördade han även henne" och "då erkände han också detta mord" om och om igen. Men å andra sidan går det inte att inte fascineras över fallet. Hur kunde polisen tro på att en och samma man dödat 600 personer? Det låter ju helt galet. Och varför ifrågasatte man inte mer? Tyvärr får vi inte alla svaren då den ledande polismannen avled och inte kunde berätta. Det finns dock gott om teorier…

1. Det är kul att det finns så mycket film med Lucas själv. Det blir mer intimt när han berättar själv och det inte bara blir en berättarröst som ger oss historien.

2. Man utgår ifrån att Lucas inte är speciellt smart men även om han blev manipulerad så kan det inte vara helt okomplicerat att ljuga ihop den historien han hittar på.

3. I 20 av de 600 mordfallen Lucas tog på sig hittade man de riktiga gärningsmännen efter att de öppnats igen när Lucas tog tillbaka sitt erkännande.