Årets bästa tv - för fansen

Alan Moore och Dave Gibbons obeskrivligt klassiska serie "Watchmen" kom 1986-87 och ansågs länge vara ofilmbar. Terry Gilliam höll länge på och försökte få till en version i början av 90-talet, bland annat tillsammans med HBO, men lyckades inte landa i en rimlig budget för att motsvara den vision han hade. Det var då han bedömde den som ofilmbar. Först 2009 kom det som bevisade motsatsen. Zach Snyder gjorde en otroligt förlagetrogen filmatisering med bland annat svenska Malin Åkerman i en av rollerna. Jag hade sent omsider upptäckt den grafiska romanen i samband med att filmen spelades in men tog igen det snabbt genom att förtjusas av boken och filmen gillade jag väldigt mycket.

Med det sagt blev jag lite orolig när HBO utannonserade en tv-serie baserad på romanen. Å ena sidan skadade det inte att ge den omfångsrika grafiska romanen mer tid för att återges ännu mer detaljerat än i Snyders film, men å andra sidan tyckte jag att filmen var det närmaste en optimal filmatisering vi kunde komma. Det som gjorde mig lite bättre till mods var att uppgiften att utveckla och skriva serien hade gått till "Lost"-bekanta Damon Lindelof och vad som sedan gjorde mig ännu bättre till mods var att det inte var en remake utan en fortsättning inom samma värld. Vad som inte var känt då var att det också var en remix. Vi återkommer till det.

Det ska sägas att denna serie inte är en fortsättning på filmen utan på den serieromanen. I slutet av den förhindrade Adrian Veidt/Ozymandias ett fullskaligt världskrig genom att skapa ett utomjordiskt hot, vilket manifesterades genom en gigantisk bläckfisk som teleporterades till New York och därmed dödade miljontals människor. I filmen ändrades detta till att Veidt fejkade en attack från denna världs egen superman, Doctor Manhattan. I den här serien skedde alltså bläckfiskattacken och vi får även så småningom se den.

Det är nutid och världen liknar inte vår. Ingen använder mobiltelefoner, men nästan alla har elbilar, vilket är tack vare teknik utformad av Doctor Manhattan. Han är på Mars och här och där går det att skicka meddelanden till honom via telefonkiosker. Om han hör meddelandena är en annan femma. I denna tid har Rorschachs journal blivit stoff för vit makt-rörelsen Seventh Kavalry som i Tulsa, Oklahoma ligger i väpnat krig med polisen, vilket lett till att alla poliser bär masker för att dölja sina identiteter. Bland polisen finns även namngivna vigilanter, som Sister Night/Angela Abar (Regina King), som officiellt driver ett bageri som aldrig öppnar. När hennes chef Judd Crawford (Don Johnson) hittas hängd börjar märkliga hemligheter tränga fram. I Crawfords historia finns kopplingar till Ku Klux Klan och den person som verkar vara skyldig till Crawfords död är en nästan hundraårig, rullstolsburen man (Louis Gossett Jr.) som har kopplingar till Angela och dessutom visar sig vara en oroligt viktig person inom "Watchmen"-mytologin.

En annan maskerad polis är Wade Tillman/Looking Glass (Tim Blake Nelson) som 34 år tidigare drabbades hårt i bläckfiskattacken. Han är instrumentell i den här berättelsen, och det är även Laurie Blake (Jean Smart) som är den före detta superhjälten Silk Spectre II (Malin Åkermans karaktär i filmen) som sadlat om till FBI-agent. Hon är inte den enda karaktären från förr som återkommer, Adrian Veidt (Jeremy Irons) är också med, satt i ett märkligt fängelse vars placering är långt ifrån normal. Hans intelligens och företagsamhet matchas av den nya karaktären Lady Trieu (Hong Chau) som har sin egen och väldigt specifika agenda.

Det är väldigt svårt att återge den komplicerade plotten i denna nio avsnitt långa säsong ens i grova drag. Det är en serie som behöver ses och upplevas pusselbit för pusselbit. Emellanåt är serien så där härligt och mystiskt skruvad så att man bara längtar efter att få veta mer - och tacksamt nog levererar "Watchmen". Det är tänkt att vara en komplett historia som inte ska eller behöver tuffa vidare i en säsong till. Medan jag såg säsongen kände jag en stor sorg över att inte få mer av detta mästerliga tv-projekt, men när säsongen är över känner jag att det vore perfekt om det faktiskt inte blev mer. "Watchmen" är så otroligt välskriven och smart upplagd att det faktiskt inte behövs mer.

Det är verkligen en serie som levererar på alla tänkbara plan. Damon Lindelof och hans medförfattare har verkligen hittat rätt ton och fått serien till att bli en trogen och utmärkt fortsättning. Den är ur en mer verklig synvinkel ett skarp kritik över rasism inom USA. Serien inleds med en sekvens som är plockad från verkligheten, raskravallerna i Tulsa 1921 som sätter en obehaglig ton för teman som ska utforskas under resten av serien. "Watchmen" har aldrig varit en traditionell superhjälteserie och så är inte fallet här heller.

Skådespeleriet är utmärkt. Regina King som figurerar som någon sorts huvud-huvudperson, inte minst exemplifierat av att hon utgör seriens marknadsföringsbild här intill, går verkligen från klarhet till klarhet. Alla andra huvudpersoner är också utmärkta, inte minst Jeremy Irons som är perfekt som den smått galna Veidt.

Jag nämnde "remix" i början. Serien kryllar av referenser till förlagan men innehåller även repliker och sekvenser som är direkt kopierade på ett sätt som flirtar rejält med fansen. Jag vidhåller att den här serien bör tilltala fans av originalet/originalen mest, men jag har hört röster som hyllat serien utan att ha någon som helst förkunskap kring "Watchmen". En del av mig önskar att jag kunde se serien som ett blankt papper, men den del av mig som älskat förlagan är mer än nöjd med vad HBO och Damon Lindelof fått till och vill direkt lägga tid på att se om hela rasket på en gång bara för att få njuta igen. Årets bästa tv!

Inget. I samband med serien lanserades en kompanjonsajt, Peteypedia, som gav kompletterande information och detaljer. Sidan kräver ett "rent" HBO-konto för att kunna läsas. Jag som ser HBO via en tv-leverantör kan alltså inte logga in och läsa den.

1. Alan Moores namn finns förstås ingenstans i samband med produktionen. Trist, men det är förstås hans val att inte nämnas.

2. En gåta som lämnas obesvarad är vem som är den mystiska figuren The Lube Man som bokstavligt talat slingrar sig undan Sister Night. Svaret finns dock i Peteypedia.

3. Jag inser att jag hade rubriksvansen "- för fansen" även i min recension av filmen för drygt tio år sedan. Kanske är det jag som är så fast övertygad om att detta inte är för alla?