En överspelad besvikelse

En dryg månad efter dagen då jag föddes inträffade det som senare kom att kallas Norrmalmstorgsdramat. Den 23 augusti 1973 knallade en man in på Kreditbanken i Stockholm och drog fram en k-pist och inledde ett bankrån som snabbt gick över till en gisslansituation. I verkligheten var mannen Janne Olsson, i filmen heter han Lars Nyström (Ethan Hawke) och är förklädd till amerikan. Nyström skickar ut merparten av personalen och alla kunder och behåller några kvinnor som gisslan, bland annat Bianca Lind (Noomi Rapace) som under dramats gång får känslor för Nyström. Denna relation är det som numera kallas för Stockholmssyndromet.

Det är även denna relation som är en central i denna ganska snåriga historia. Nyström ställer en del krav polisen, bland annat att den fängslade Gunnar Sörensson (Mark Strong) - i verkligheten Clark Olofsson - ska föras till banken. Sörensson är fram till att han ser Nyström är helt ovetande om vem som kallat dit honom och därför gjort en deal med polisen.

"Stockholm" gör mig väldigt besviken. Det är en skrikig och gapig film som känns överspelad och överdriven. Vid lite research visar det sig att händelseförloppet är ganska troget återgivet men det känns som det stora problemet är att tonen i filmen blivit helt sned. Det finns ett komiskt lager som inte alls fungerar. Filmskaparen har på något vis utgått från att situationen var absurd och försökt spinna vidare någon sorts dråplighetsfaktor. En skickligare filmskapare hade kanske fått till en film som tangerade "Logan Lucky" i humor och finess, men "Stockholm" känner mer som den tar i utan att komma fram. Den märkliga blandningen av obruten engelska, bruten engelska och tillgjort bruten engelska blir bara förvirrande. Det sistnämnda är kanadensaren Christopher Heyerdahl i rollen som polischefen en mästare på, tyvärr. Det låter bara illa och gör att helheten känns pajig. Att vissa detaljer inte är speciellt svenska får man ta, men det är samtidigt mycket som är genuint svenskt på gott och ont.

Jag hade bra förhoppningar om filmen men besvikelsen är ett faktum.

1. För tio år sedan gjordes en svensk filmatisering, "Norrmalmstorg", skriven och regisserad av Håkan Lindhé.

2. I den spelades Janne Olsson av Torkel Pettersson och Clark Olofsson av Shanti Roney. Roney medverkar även i denna film som Olof Palme.