Ny teknik ger arkivbilder liv och skärpa

Det är en väldigt dyster titel den här dokumentären bär, men så var det också tusentals och tusentals - miljontals till och med - unga som mötte döden allt för tidigt under det första världskriget för lite mer än hundra år sedan. Det första och andra världskriget är stoff som det ständigt grävs material ur till spelfilmer och dokumentärer. Jag hör dessvärre inte till de som finner detta jätteintressant, men jag kan inte blunda för att krigen var stora händelser som skakade om världen och som oundvikligen påskyndade utvecklingen av viss teknik. Sen är det förstås så att i och med att det är så många som var involverade i krigen så finns det många berättelser att berätta, därav populariteten.

"They Shall Not Grow Old" är regisserad av Peter Jackson som har en personlig koppling till kriget. Hans farfar stred i det och dokumentären är förstås tillägnad honom. Men när Jackson är inblandad betyder det förstås också att det inte är en vanlig film vi har att göra med. För mig är det betydligt mer intressant hur filmen gjorts än vad den berättar, men vi återkommer strax till det.

Det finns många sätt att berätta om krigen. Här har man valt att utgå från soldaternas synvinkel, de som levde och dog tillsammans på slagfälten, och som slutligen vann kriget. För det är förstås de brittiska soldaternas synvinkel det handlar om. Detta görs med hjälp av enorma mängder arkivmaterial där berättelsen bärs fram av intervjuer med krigsveteraner gjorda för 40-50 år sedan. Det har krävts en hel del av Jackson och hans medarbetare att gå igenom runt 600 timmar med intervjuer och hitta godbitarna som tillsammans ger en berättelse om livet under kriget, och framför allt under krigets tuffare bitar.

Det är dock bildmässigt som "They Shall Not Grow Old" verkligen sticker ut från andra dokumentärer. Jackson har grävt bland 100 timmar svartvita filmsnuttar, vissa så mörka eller överexponerade att det inte går att se vad de förställer, och använt avancerad restaureringsteknik så att dessa över hundra år gamla bilder plötsligt känns nya. Utöver skärpan i bilderna har tempot justerats och färgläggning skett. Resultatet är så pass bra att det går att hantera materialet på ett modernt sätt och göra kameraåkningar och inzoomningar som om det vore nyinspelat. Det som ger det lilla extra är att en ljudspår konstruerats med miljöljud och en del repliker faktiskt, och det gör att allting lyfts till en helt ny nivå.

Nu kan man kanske debattera att det är att vara inne och peta i historien, men jag skulle vilja säga att det som görs framhäver historien på ett fascinerande sätt. Det hinner gå ett 20-tal minuter innan restaureringen träder i kraft och vi sömlöst glider in i den visuella värld Jackson åstadkommit.

För mig är det som sagt mer intressant hur filmen har gjorts än dess innehåll, men jag ser filmen som ett jättebra komplement i framtida skolundervisning när första världskriget ska avhandlas. I och med att tekniken finns här nu ska det bli väldigt intressant att se vad mer från arkiven som kan tvättas upp och få nytt liv.

I en halvtimmeslång bakomfilm redogör Peter Jackson för hur "They Shall Not Grow Old" gjordes rent tekniskt och hur filmens berättelse växte fram. Mycket bra komplement.

1. Tänker man på Peter Jackson tänker man direkt på Tolkien och han var ju med i det första världskriget, vilket influerade till delar av hans berättelser.

2. När jag ser filmen reagerar jag på att väldigt många stirrar dumt in i kameran och det tar Jackson upp i bakomfilmen. Sannolikt var det väldigt få som hade sett en filmkamera tidigare och blev uppenbart distraherade av den, trots att det var tuffa och allvarliga omständigheter.

3. Ett av Jacksons kommande projekt är en dokumentär om The Beatles arbete med vad som blev "Let it be"-skivan där arkivbilder kommer att restaureras med hjälp av den teknik som användes i denna produktion.

ANDERS JAKOBSON (2019-12-23)