Härliga svenska traditioner

Jag gissar att turistbyråerna i Hälsingland inte är en av finansiärerna till "Midsommar". Samtidigt gissar jag även att de kanske fått en och annan märklig fråga från utländska turister som vill ta sig till Hårga med en förhoppning om att få se något extraordinärt. Denna amerikanska skräckfilm, skriven och regisserad av Ari Aster ("Hereditary"), visar upp ett Sverige vi inte känner igen. Dels geografiskt i och med att "Sverige" är skapat i Ungern och dels genom midsommartraditioner som har väldigt lite gemensamt med Små grodorna och femkamp...

Filmen inleds med att etablera en livsförändrande sorg hos huvudpersonen Dani (Florence Pugh). Hennes bipolära syster tar död på sig själv och deras föräldrar och det är förstås något som krossar henne. Trots det väljer hon att följa med sin pojkvän Christian (Jack Reynor) och hans kompisar Josh (William Jackson Harper), Mark (Will Poulter) och Pelle (Vilhelm Blomgren) på en resa till Sverige. Svensken Pelle ska hem till Hälsingland för nio dagars midsommarfirande i Hårga och Josh håller på med antropologisk avhandling om olika typer av midsommarfirande.

Efter att ha fascinerats av de vackra flickorna och de ljusa nätterna landar snart gänget i Hårga där ljust klädda bybor inledningsvis är vänliga och välkomnande, men snart kommer den ena bisarra ritualen efter den andra och chockar de utländska gästerna. Först genom att förvirra och sen genom att skrämma. Det blir ett midsommarfirande som blir svårt att glömma.

Inte minst för tittaren. "Midsommar" är en skruvad skräckfilm som inte är helt angenäm att se. De som tycker att klassisk slasher eller modernt spöktrams är den bästa skräcken lär bli besviken. Skräcken i "Midsommar" är något annat, något febrigt och obehagligt. Jag förstår inte hur Ari Aster kommit på denna mardröm men det fungerar bra. Dock finns det scener och inslag som får mig att tänka "oj oj oj, i ett annat sammanhang hade det här varit skrattretande uselt". Det räddas av att skådespelarna agerar naturligt förvirrat i de mest skruvade bitarna.

Filmen må vara inspelad i Ungern men den innehåller i alla fall gott om kända svenska ansikten i både större och mindre roller. Till exempel Gunnel Fred, Henrik Norlén, Julia Ragnarsson, Mats Blomgren, Lars Väringer, Anna Åström, Liv Mjönes, Lennart R. Svensson och Anki Larsson. Det hjälper mig att uppskatta filmen mer. Det finns ju inget värre än när Sverige och svenskar gestaltas helt utan verklighetsförankring. I det här fallet accepterar jag även den ungerska versionen av Hälsingland. I sitt sammanhang är det helt rätt.

"Midsommar" är kanske inte en film som jag placerar på någon personlig topplista, men det är kul att det görs genrefilm som är jävligt långt utanför boxen.

1. Hårga finns ju på riktigt och har en viss koppling till udda midsommartraditioner, vilket är dokumenterat i "Hårgalåten".

2. Märklig detalj: På blu-ray-omslaget ser vi hur det rinner lite blod längs sidan på Danis ansikte. Exakt samma bild är filmens affisch, dock utan blodet...