Målgruppsanpassat äventyrsmys

Det pedagogiska barnprogrammet "Dora utforskaren" har jag aldrig haft anledning att titta på, men det har letat in sig i mitt medvetande ändå på olika vis. Det är ju något som tagit sig in i populärkulturen och fått spridning utanför den direkta målgruppen, och det lär ju i dag finnas en hel del unga vuxna som vuxit upp med Dora precis som jag har barnprogrammen från min barndom med mig i bagaget.

Nitton år efter tv-seriens start kommer den första spelfilmen. Inledningsvis flirtas det duktigt med barnprogrammet, men det skildras som en del av den sexåriga Doras fantasi. I verkligheten finns det ingen talande ryggsäck eller karta, men väl den trogna kompisapan Boots. Dora bor i regnskogen tillsammans med sina utforskande föräldrar (Eva Longoria och Michael Peña) som letar efter information om den försvunna inkastaden Parapata och dess guldskatt. Sexåriga Dora älskar djungel, djur och äventyr, något hon delar med jämnåriga kusinen Diego. När de skiljs åt lovar de varandra att vara bästa vänner för evigt.

Tio år senare är den 16-åriga Dora (Isabela Merced) fortfarande förtjust i djungel, djur och äventyr. Hon har hemskolats av sina föräldrar och är oerhört smart, men kanske inte så världsvan. Detta blir tydligt när hon skickas till Los Angeles för att börja i skolan medan föräldrarna utforskar ett nytt spår. Här återförenas hon med Diego (Jeff Wahlberg) som numera tycker att hans glada och hurtiga djungelkusin är det töntigaste någonsin, hon bli omedvetet ovän med skolans smartaste tjej Sammy (Madeleine Madden) och kompis med mobbade supertönten Randy (Nicholas Coombe).

Dora acklimatiserar sig och får rapporter från sina föräldrar om deras framsteg, tills de plötsligt slutar höra av sig. I samband med ett museibesök blir Dora, Diego, Sammy och Randy kidnappade och förda till djungeln där skurkar behöver hennes hjälp att lokalisera de försvunna föräldrarna och komma över guldskatten. Men Dora och hennes vänner lyckas rymma och ger sig iväg på en egen jakt. Äntligen får Dora användning för sina kunskaper och äventyret kan börja.

Filmen landar i en sorts barn- och ungdomsvariant av "Indiana Jones" eller "Tomb Raider" i stundtals ganska kulissiga djungelmiljöer. Arvet från originalmaterialet kommer tillbaka genom den dataanimerade och orealistiska apan Boots, men även i den tjuvaktiga räven Swiper som av någon anledning finns i denna verkliga värld. Dumt. Att vi sedan faller in i en animerad sekvens som är direkt kopplad till serien har sin logiska förklaring, men det är uppenbart att filmen inte riktigt orkat att släppa taget utan drar visa referenser till originalmaterialet alldeles för långt. Det kanske landar bra hos de som växt upp med serien och kan mysa åt referenserna. För mig får det inte riktigt samma effekt.

Men utan att höra till målgruppen eller ha några nostalgiska band till Dora måste jag ändå säga att det är en trevlig äventyrsfilm för ungdomar. Det är visserligen lite fåniga inslag av sång och dans, men mina tankar går till den typ av äventyrsbaserade serier som fångade mitt intresse i sommarlovs-tv när jag var barn. Trevligt och lagom spännande.

Lite bloopers och ett omfattande block med borttaget eller förlängt material inleder extramaterialspaketet som i övrigt består av småputtrigt bakommaterial som redogör till filmens tillkomst, någon nyckelsekvens och en titt på scenbygget.

Här framgår det att filmen till stor del är inspelad i Australien. Se där.

1. Ett litet påpekande till översättaren: High school är inte samma sak som högstadiet!

2. Filmen innehåller ett viktigt tips för hur man klarar sig i fall man hamnar i kvicksand. Om jag nu skulle råka ut för det vet jag numera hur man ska bära sig åt för att inte sjunka ned och drunkna.

3. Den scen som roar mig mest i filmen är när Michael Peña ska förklara hur "rejvmusik" låter.

ANDERS JAKOBSON (2020-03-02)