Rolig komedi blir larvig buskis

Uppföljaren till "Zombieland" är här och som vi har väntat. Många med mig gillade den första filmen och när nyheten om att det skulle komma en uppföljare kom så hoppade vi jämfota av lycka. Nu är den här och åtminstone jag sitter ganska stilla.

Det är inte så att filmen är dålig. Grundstoryn är bra och det följer sin föregångare både i handling och stil. Jesse Eisenberg, Woody Harrelson, Emma Stone och Abigail Breslin är fortfarande bra som Columbus, Tallahassee, Wichita och Little Rock. Zombiedödandet är fortfarande effektfullt och spektakulärt. Varför sitter jag då ner? Varför hoppar jag inte av glädje över att denna film nu finns tillgänglig? Tre orsaker: Madison, Berkley och Albuquerque!

Madison är en tjej Columbus och Tallahassee hittar i ett köpcenter och hon ska uppenbarligen vara filmens komiska inslag, utöver att detta är en komedi i sig själv då, men man har gjort henne så dum att det bara blir löjligt. Ingen, jag säger det igen, INGEN är så korkad som hon är. I en scen beskriver hon till exempel en Uber utan att veta om det och påstår att chauffören ska få poäng om han inte mördar kunden. Det blir så löjligt att jag vill kasta ut både TV och blu-ray-spelare när hon dyker upp.

Berkley och Albuquerque ska vara spegelbilder av Columbus och Tallahassee men även här går det över styr och i stället för att det blir roligt så blir det buskis och det fungerar inte för mig. Nä, hade man inte lagt till dessa tre karaktärer hade filmen fungerat, men nu blir deras delar så löjliga att de sabbar allt. Det är det enda man minns efter att ha sett filmen och det ger en sur eftersmak.

Vi får en hel del bakom kulisserna-material där man visar hur man spelade in vissa scener. En film handlar om bilarna (som spelar rätt stor roll i filmen) och en annan om hur man bygger den fristad gänget hamnar i. Vi får även höra varför man valde att ta med Berkley och Albuquerque i filmen och vi får även de vanliga borttagna scenerna och kommentarspår.

Helt okej extramaterial även om det ibland blir lite för mycket ryggdunkande och övertro till sin egen förmåga och film.

1. Bill Murray är inte med i själva filmen den här gången men han nämns...

2. Zombiedödandet i filmens inledning är riktigt snyggt filmat.