Tetsuo!!! Kaneda!!!!

Man levde i lite av ett kulturellt vakuum som tonåring i Örebro, i slutet av 80-talet. Alternativ film och musik var något man aktivt fick söka upp själv, och det innebar oftast att man fick ge sig iväg till storstaden eller andra länder, eller att man kände andra som gjorde det. Jag läste i en datortidning om en fantastisk och hyllad animefilm vid namn "Akira", och i artikeln visades den ikoniska bilden på Kaneda och hans röda, futuristiska motorcykel. Det skulle ändå dröja några år innan jag faktiskt fick se filmen, tack vare en skolkamrat som varit i England och köpt den på VHS. Det var mitt första möte med anime som inte var gjord för barn, och starten på en helt ny syn på animerad film. Livet före och efter "Akira", typ.

Filmen utspelar sig 30 år efter en mystisk explosion raderat ut Tokyo från kartan. På platsen har man nu byggt Neo-Tokyo, där korruption, terrorism och massprotester hör till vardagen. Kaneda leder ett MC-gäng som ger sig ut för att ge det rivaliserande gänget Clownerna ett kok stryk, och i den resulterande oredan skadas hans barndomskompis Tetsuo. Tetsuo förs till en hemlig anläggning där man vill utföra experiment på hans psykiska förmågor, medan Kaneda och hans gäng tas in på förhör av polisen. Där möter han tjejen Kei som han försöker ragga på, ovetandes om att hon tillhör en motståndsrörelse som försöker frigöra andra experimentoffer.

Tetsuo å andra sidan visar sig vara mycket mottaglig. Om man bortser från huvudvärken så kan han äntligen psykiskt ge vem som helst på nöten, och behöver inte längre hela tiden bli räddad av den där jäkla Kaneda som jämt ska säga åt honom vad han ska göra. Han finner sig mer och mer dragen till den mystiska Akira som gömts i ett valv djupt ner under marken, samtidigt som han blir mer instabil både psykiskt och fysiskt. Kaneda, Kei, motståndsrörelsen och tre andra experimentbarn försöker alla hjälpa eller stoppa honom innan det blir ett fullständigt kaos.

Trots allt så är det många år sedan jag sett "Akira", och jag har nog bara sett den ett fåtal gånger. Det har alltid varit nåt med sista halvtimmen som jag uppfattat som seg när jag var yngre. Så här minst 20 år senare känns det annorlunda. Filmen är våldsammare än jag minns den, och den groteska finalen är nästan jobbig att uthärda. Det är inte alls segt, utan snarare hypnotiskt. Jag känner nu mer än någonsin hur unik, ikonisk och mästerlig filmen är. Är du ett härdat anime-fan så är det här grundläggande, men är du intresserad av att se något som inte är Totoro-gulligt och definitivt inte barntillåtet så kan du göra sämre beslut än att se "Akira".

Trailers för andra filmer. Inget extramaterial för "Akira" medföljer, inte ens den klassiska "Production report"-dokumentären, vilket gör det hela lite tråkigare men då detta är en budgetutgåva så får man väl hålla till godo med filmen.

1. En remake har varit på tapeten sedan Hjälmaren brann. Senaste budet var att Taika Waititi skulle göra den, men filmen är nu återigen framskjuten.

2. I filmens Neo-Tokyo år 2019 bygger man en ny sportarena för att hålla sport-OS i. Av en slump ska Tokyo faktiskt hålla sommar-OS 2020.

3. Filmen har släppts i Sverige tidigare, både på VHS och DVD, men nu har den alltså kommit på blu-ray. Det är synd på timingen, då man precis ska till att släppa en remastrad 4k-utgåva i Japan som tveklöst kommer i en västerländsk utgåva inom en överskådlig framtid. Bildkvalitén här är inte usel, men visst finns det ett tydligt utrymme för förbättring i en del scener. Jag ställer mig definitivt i kön för att skaffa 4k-utgåvan.

HENRIK ANDERSSON (2020-03-13)