Rörigt blir rörigare andra gången

"Altered Carbon" är tillbaka i en andra säsong och tycker ni som jag att första var rörig så är det inget emot vad denna är. Takeshi Kovacs är tillbaka men den här gången är det inte Joel Kinnaman som spelar honom. I stället är det Anthony Mackie, men det spelar ju som alla som sett första säsongen vet ingen roll. Här byter man kropp, eller fodral, som vi vanliga byter underkläder. Vissa saker är dock desamma. Till sin hjälp har han fortfarande den virtuella Poe och han letar efter sin stora kärlek Quellcrist Falconer.

Under säsongen får vi se hur Kovacs letar efter och hittar Falconer, men så enkelt går det inte. Hon är inte densamma och det är inte världen i stort heller. Myndigheterna är lika korrupta som alltid och är det någon man inte vill ha rännande runt benen så är det just Kovacs. Han måste bort. Kovacs tvingas slåss för sitt och Falconers liv, vilket ibland känns rätt hopplöst.

Med serier som "Altered Carbon" så är jag väldigt tacksam över att det är Netflix som visar den så vi får hela säsongen på en gång. Denna hade inte fungerat speciellt bra att se ett avsnitt av per vecka. Då hade i alla fall jag tappat bort mig. Men nu fungerar det. Dock är jag inte lika lockad av säsong två som jag var av säsong ett. Den är lite för rörig och abstrakt och dessutom får jag lite B-films-vibbar ibland när specialeffekterna inte är så bra som man kunde önska.

Nä, "Altered Carbon" är en serie som jag tycke vi fått tillräckligt av. Den är underhållande, men skulle man sluta nu så kommer i alla fall inte jag ligga sömnlös över det.

1. Original-Kovacs dyker upp även den här säsongen.

2. Joel Kinnaman var en bättre Kovacs om ni frågar mig.