Komisk vem-gjorde-(kanske)-det-deckare

Rian Johnson fick ta emot en del skit för "Star Wars VIII: The Last Jedi". Om det var väl förtjänt eller inte överlåter jag till andra att avgöra, men fram till den filmen hade Johnson ett tämligen prickfritt cv med "Brick", "The Brothers Bloom" och "Looper". Ensemblemysteriet "Knives Out" ställer sig jämte de tidigare filmerna som ännu en i raden av lyckade Johnsonskrivna och -regisserade filmer.

Krasst sett kan man inte påstå att Johnson hittat på något direkt nytt här. Det är en typisk Agatha Christie-deckare med en Poirot-liknande detektiv som kallas in till ett mysterium där en person är död och det finns många misstänka - trots att dödfallet är avskrivet som ett självmord.

Den döde är författaren och patriarken Harlan Thrombey (Christopher Plummer) som tjänat ihop en förmögenhet på en rad bästsäljande mordmysterier. Men nu är han död, hittad med avskuren hals dagen efter sin 85-årsdag, vilket betyder att hela familjen fanns på plats i det gigantiska huset. Det är dottern Linda Drysdale (Jamie Lee Curtis), hennes man Richard (Don Johnson) och vuxna son Ransom (Chris Evans). Det är även sonen Walt Thrombey (Michael Shannon) och hans fru Donna (Riki Lindhome) och tonårssonen Jacob (Jaeden Martell). Vi har även Joni Thrombey (Toni Collette), änkan efter en avliden son, och hennes tonårsdotter Meg (Katherine Langford). Som om alla dess människor inte vore nog finns det även några anställda i huset, som hushållerskan Fran (Edi Patterson) och sjuksköterskan Marta (Ana de Armas) samt Harlans mamma (!) - ålder okänd...

När vi kommer in i handlingen sitter polisen (LaKeith Stanfield) och förhör familjemedlemmarna. I bakgrunden lurar mästerdetektiven Benoit Blanc (Daniel Craig) som anlitats av en helt okänd person med det underliggande motivet att något är lurt. Ju mer Blanc hör sig för, ju fler oklarheter bubblar upp till ytan. Många säger inte sanningen, vilket gör att det finns många misstänkta till vad som nu eventuellt har skett.

Vi tittare får ganska snabbt se vad som faktiskt hänt. Vem som är skyldig eller inte och det gör att filmen går över till att vara något annat än ett vem-gjorde-det-mysterium, även om Blanc fortfarande är fullt sysselsatt med att lista ut det, och frågan är om vi tittare faktiskt sett allt eller om det finns något mer bakom dödsfallet?

Ensemblefilmer är kul och även om "Knives Out" är en deckare finns det ett humoristiskt lager i det hela. Både när det gäller det lekfulla berättande och i form av rent dråpliga scener. Sen går det inte att blunda för att det inte är kreti och pleti i rollistan - det är ju en del riktigt stora namn och det är genuint underhållande att se filmen. Även om vi (kanske) vet vem som som gjorde det.

1. Rian Johnson Oscarsnominerades för bästa originalmanus. Det är hans första Oscarsnominering.

2. Titeln är plockad från låten med samma namn från Radioheads 2001-album "Amnesiac", som även innehåller låten "Morning Bell" vilket var filmens arbetsnamn.

3. Det pratas i seriösa ordalag om en "Knives Out 2". Möjligen med en annan titel, men med Daniel Craigs Benoit Blanc i huvudrollen. Jag antar att både Johnson och Craig är nöjda med karaktären.