Serien som är bättre än vad titeln antyder

Personligen förstod jag aldrig vad titeln anspelade på när jag såg serien. Så vitt jag vet förklarades det aldrig. Man kan ju fundera på om en ovanlig titel är bra även om tittaren inte förstår den eller ej, men nu heter serien det den gör och efter att ha kollat upp det kan jag berätta att det har med renhet att göra. I Italien graderar man mjölet från 2, 1, 0 eller 00 där 00 är i dess renaste form. 000 betyder alltså extra rent och i det här fallet även kokain och inte mjöl.

Och just kokain är centralt i serien. Vi får följa en sändning med kokain från säljaren till köparen via förmedlare däremellan. Framförallt är det tre grupperingar vi får se. Vi får se Don Minu och hans sonson Stefano som är ansvariga för att skicka kokainet. Vi får se syskonen Emma och Chris som agerar som förmedlare av försändelsen och vi får möta Manuel som gör sig inblandad i mottagandet av kokainet. Handlingen hoppar mellan dessa tre grupperingar och deras förehavanden, men deras öden vävs även samman då de har ett och samma mål, det de tror är bäst för sig själva när det gäller kokainet.

Något som man gör väldigt bra är att tittaren får följa med i handlingen från en av huvudpersonernas synvinkel. Sen rätt vad det är så möter denna en annan av huvudpersonerna och då backar man och visar hur den personen hamnade i situationen vi just sett. Ett väldigt effektivt sätt att berätta en historia och jag gillar det. Över lag så är serien riktigt bra. Den känns realistisk, den är grym, den är välspelad och framförallt pratar personerna på det språk man kan förvänta sig att de ska prata på där de befinner sig. Jag gillar det.

Slutet är både oväntat och lite förutsägbart i en lagom blandning. Jag hoppas och tror att det kommer en uppföljare för det finns definitivt mer att berätta här.

1. Chris spelas väldigt bra av Dean DeHaan och personligen skulle jag inte tveka att ge honom en Emmy.

2. Harold Torres som spelar Manuel är en nykomling men jag tror inte detta är det sista vi ser av honom.