Ut ur parken och in i verkligheten

Innan jag skrev den här recensionen så läste jag igenom min recension av säsong två och förvånades över hur rätt jag fick i mina gissningar. Jag gissade bland annat att om det blev en säsong tre så skulle den bli väldigt annorlunda mot de tidigare och det stämmer väldigt bra. Mer om det senare. Jag spekulerade även i att jag inte skulle bli så värst förtjust i vart man var på väg med serien och även det stämde.

Det som skiljer denna säsong mot de tidigare är att man nu helt lämnat själva parken, man har faktiskt lämnat hela konceptet av parken. Nu rör vi oss i den riktiga världen med några få undantag. Dolores har lyckat ta sig ut och har nu bestämt sig för att utplåna mänskligheten. Maeve å andra sidan vill rädda mänskligheten och de två blir nu bittra fiender som i ett flertal slagsmålsscener gör upp. Och det är här lite som det spårar ur för mig. Både Dolores och Maeve blir mer som terminators som går att laga och återföda hur mycket som helst. Deras fighter betyder inget för de kan bara komma tillbaka. Sen blir det lite uttjatat med alla deras slagsmål.

För mig var det hela upplägget med parken som var det som lockade med serien så nu när de skippat den delen och i stället fokusera på fighten om mänsklighetens överlevnad, känns det som vilken serie som helst och inte alls så nyskapande som första säsongen ändå kändes. Det mest positiva med hela säsongen är faktiskt att vi får se Aaron Paul som Caleb, Dolores medhjälpare. Han räddar säsongen tycker jag, så tack för det.

Naturligtvis finns det en öppning för en fortsättning och jag skulle bli förvånad om den inte kommer men personligen hoppas jag att man nöjer sig här. Att man stänger parken så att säga och låter den förbli stängd.

1. Ed Harris är tillbaka och han är ju en sjuhelsikes bra skådis!

2. Vissa scener utspelar sig i simuleringar och de är klart mest intressanta.

3. Även Jeffery Wright återkommer som Bernard Lowe.