Apkonster à la David Lynch

"What Did Jack Do?" ramlade ut på Netflix i år men gjordes redan 2016 och har antagligen visats på filmfestivaler och i andra sammanhang där filmer av David Lynch har sin naturliga plats. Det ska poängteras att det är en 17 minuter lång kortfilm vi har att göra med. Någon långfilm har Lynch inte fått ur sig sedan "Inland Empire", även om man nu kan argumentera att "Twin Peaks - A Limited Event Series" var en jättefilm...

Jag har en känsla av att "What Did Jack Do?" inte är speciellt olikt hur en Lynch-parodi skulle se ut. Det är svartvitt, absurt och skildrar ett förhör mellan Lynch som polis och en apa som tydligen gjort någonting. Japp, Lynch och en apa är de huvudsakliga skådespelarna i filmen. Nu ska det förtydligas att apan har en mänsklig mun (snarlik Lynch egen skulle jag vilja säga) och pratar som en människa.

Hur mycket mer behöver man säga? Storyn, om det finns någon, är nystad i en komplicerad dialog med många klichéartade fraser. Det verkar handla om fåglar och fjädrar på något vis.

Lynch-konstigt för de tunga fansen. Själv har jag med åren kanske ledsnat lite och föredrar när det konstiga har en lite tydligare kontext. Med det sagt skulle kortfilmen utan problem ha ingått i "Twin Peaks - A Limited Event Series" och jag hade kanske inte ens reagerat på det. Men det är ändå lite kittlande att ta del av det Lynch hittar på. Normalt är det inte och det har ju sin egen lilla poäng på något vis.

1. Det finns ytterligare en karaktär i filmen och det är en servitris som serverar rykande hett svart kaffe i vita koppar. Vad annars? Hon spelas av Lynch fru Emily Stofle.

2. Jag är tämligen övertygad om att Lynch gör rösten till apan. Han har ju gjort allt annat i filmen så varför inte en apröst?

3. Netflixpremiären var 20 januari på Lynch 74-årsdag.