En rörig säsong utan röd tråd

Säsong ett slutade det med att en av Eve och Villanelle var skadad och säsong två började med att vi fick se vad som hände sist och nu få reda på om den skadade överlevt. Övergången mellan säsong två och tre är lite densamma. Den gången var det Villanelle som var skadad och den här gången är det Eve. Naturligtvis klarar även Eve sig. Skulle hon dött hade det förmodligen inte blivit en tredje säsong.

Både Villanelle och Eve är fascinerande karaktärer, men säsong tre av serien saknar mycket av det som gjorde de två tidigare säsongerna så bra. Framförallt känns den rörig och man får inte något riktigt grepp om vad som händer och varför. Carolyn Martens, Eves tidigare chef på MI6, får dock mycket tid den här säsongen. Dels för att hennes son dör under mystiska omständigheter och dels för att hon har ett väldigt komplicerat förhållande till sin dotter. Carolyn är en skit helt enkelt som är svår att gilla. Hon är så känslokall att en isbit ser ut som en stekande sol om man skulle lägga den bredvid Carolyn.

Men jag har svårt att säga exakt vad det är säsongen går ut på. Jag saknar den röda tråden. Carolyn jagar lösningen på sin sons död, Eve jagar personen som skadade hennes man och Villanelle. Villanelle å andra sidan letar efter sin familj. Mitt i allt detta mördas det dessutom lite folk som lite olika konstellationer försöker hitta den skyldige till samtidigt som det pratas mycket om de tolv. Rörigt med andra ord och inte alls lika bra som de tidigare säsongerna. Slutet bjuder in till en fjärde säsong, men just nu känns det faktiskt som om man skulle låta det hela vara slut här. Det fungerar även om man inte får alla svar.

1. Fiona Shaw som spelar Carolyn gör det väldigt bra. Man känner verkligen att man inte gillar henne.

2. Kim Bodnia är tillbaka i rollen som Konstantin och sällan har ett filmskratt känns så äkta som hans.

3. I min recension var jag tveksam till en fortsättning men tydligen förnyades serien för en fjärde säsong redan innan säsong tre hade premiär så det blir mer…