En underlig man jag saknar relation till

Jag har personligen ingen relation till Mister Rogers och hans program. Kanske för att jag är för ung eller kanske för att ingen i Sverige såg det. Jag låter det vara osagt… Programmet känns dock ganska amerikanskt och det är väl tveksamt om det fungerat här. Filmen handlar alltså om Fred Rogers eller Mister Rogers som han kallas. Han gör barnprogram där han tar upp svåra frågor som ilska, mobbing, skilsmässa och död. Han förklarar genom att använda sina dockor hur barn kan handskas med svåra känslor utan att göra dumma saker. När det är som värst kan man slå på modellera eller slå lite extra hårt på tangenterna på ett piano…

Lloyd Vogel är reporter på Esquire och skickas ut för att göra ett reportage om Mister Rogers men det slutar i stället med att han blir sönderanalyserad av den gode Rogers. Enligt filmen så gör Rogers detta av godhet och det verkar inte vara någon som tycker det är konstigt. Jo, Lloyd tycker det är lite underligt när en av Rogers blygare dockor vill träffa Lloyds gamla tygkanin som han hade när han var liten. Men annars verkar alla vara okej med att analyseras. Själv väntar jag bara på att något ska hända. Jag är helt säker på att det ska komma fram att Rogers är en pedofil eller liknande innan filmen är slut men så är inte fallet. Han är bara helt igenom god.

Som Rogers ser vi Tom Hanks och han är som vanligt bra. Efter att ha kollat lite på nätet på klipp på den riktigt Rogers så är han dessutom rätt lik. Inte porträttlik men man har ändå fått honom tillräckligt lik för att det ska se riktigt bra ut. Som Lloyd ser vi Matthew Rhys och även han är riktigt bra och ska man vara petig så handlar filmen mer om honom och hans förhållande med sin far än det är en biografi över Rogers. Men man väver ihop det och det hela blir en rätt underhållande film även om den kanske skulle kortats lite. Som den är nu blir det lite seg emellanåt.

Vi får se en hel del bakom kulisserna-material men det som saknas (kanske av upphovsrättsliga anledningar) är autentiska bilder på Rogers. Det hade verkligen varit på sin plats här. Vi vår även lite bloopers och det roligaste som verkar hänt under inspelningen är när Hanks dragkedja fastnar…

1. Rogers fru dyker upp i en cameo på caféet där Rogers ber Lloyd blunda och tänka på de han älskar.

2. Några dagar innan filmen hade premiär bekräftades det att Hanks och Rogers var släktingar i sjätte led.

3. Filmen är baserad på en artikel om Rogers i Esquire med titeln "Can You Say…Hero?" vilket även blev titeln på Lloyds artikel i filmen.