John blir Dan i en andra säsong

"Dirty John" är tillbaka för en andra säsong och det första man reagerar över är faktiskt seriens titel. I första säsongen var ju faktiskt huvudrollens namn John. Här finns det ingen John, inte ens i en biroll om jag minns rätt. För att rädda upp detta lite har man nu lagt till ett "Betty" efter "Dirty John" samt lagt till undertiteln "The Betty Broderick Story". Men upplägget är lite detsamma och det är det man tar fasta på. Vi ser ett förhållande som går från normalt och bra till destruktivt och förödande.

Den här gången är det Dan och Betty vi får lära känna. De träffas unga, kämpar för att få det att gå ihop medan Dan först studerar till läkare och sen när han kommer på att det inte är det han vill göra till advokat. Under hela tiden sköter Betty markservicen hemma och de fyra barn de får. När de så väl lyckats uppdagas det att Dan har en affär med en kollega. Bettys värld faller samman och det är nu galenskapen börjar.

Som Dan ser vi Christian Slater som är en favorit. Jag gillar honom och är väldigt glad att han är tillbaka i rutan. Som Betty ser vi Amanda Peet och sällan har en skådespelare gestaltat en instabil person så bra som här. Jag gillar henne skarpt och man kastas mellan att sympatisera med henne och ogilla henne. Helt perfekt. Till detta har man valt att berätta historien i en blandning av nutid och återblickar vilket är väldigt effektivt. Faktum är att säsong två är bättre än säsong ett, både när det gäller handling och skådespelarinsatser.

Inget

1. Serien bygger på verkliga händelser och Betty, Dan och Linda finns i verkligheten.

2. På nätet kan man hitta bilder på de riktiga personerna och de är i vissa fall ganska lika. Kanske mest som unga dock.