En av årets riktiga pärlor

Hej årsbästalistan, möt "The Peanut Butter Falcon"! Ja, det är just nu nästan fyra månader kvar tills jag kommer att sammanfatta det bästa jag sett 2020 och på den listan har den här filmen en given plats. En sådan oemotståndlig och supercharmig pärla!

Zak (Zack Gottsagen) är en ung man med Downs syndrom. Han saknar en familj som kan ta hand om honom och därför har myndigheterna satt honom på ett ålderdomshem. Trots att de övriga boende är snälla mot honom så känner han sig som i ett fängelse och han rymmer så ofta han kan även om han sällan kommer långt. Hans rumskompis (Bruce Dern) hjälper honom med en lyckad rymning och Zak drar i väg endast iklädd ett par kalsonger. Kvar på hemmet blir den omhändertagande Eleanor (Dakota Johnson) som givetvis får skulden för rymningen och därmed ger sig efter honom. Hon har en liten aning om var han kan vara på väg. Zak är nämligen besatt av den gamla wrestlaren Salt Water Redneck (Thomas Haden Church) och har sett hans reklamfilms-VHS:er miljard gånger och om det är någonstans Zak ska ta sig så är det till idolens wrestlingskola.

Parallellt har vi stiftat bekantskap med filmens andra huvudperson, fiskaren Tyler (Shia LaBeouf). Han bär på ett personligt bagage kopplat till hans bror, vars detaljer avslöjas under filmens gång. Man kan säga att Tyler hankar sig fram bäst han kan även om det innebär att han emellanåt måste göra olagliga eller omoraliska saker. Som att vittja någon annans krabbtinor. Det gör att han hamnar i konflikt med några andra fiskare och Tyler får fly hals över huvud och det är så han träffar Zak. Rymlingen har nämligen gömt sig i Tylers båt. I och med att Zak inte har något annat i sin ägo än kalsongerna han har på sig ser sig Zak tvungen att hjälpa honom tillfälligt.

Men den korta insatsen utvecklas till en varm vänskap mellan två rymlingar och de inleder ett Mark Twainskt äventyr genom Virgina på väg till wrestlingskolan.

Det här är ett ypperligt exempel på en film som lyckas få med mycket på ganska kort tid. Filmen är drygt en och en halv timme och rymmer väldigt mycket när det kommer till drama, komedi, spänning och inte minst karaktärsutveckling. Det är ett väldigt effektivt manus som är tajt och luftigt på samma gång. Miljön med ett varmt och smutsigt landsbygds-USA är uppfriskande. Det känns äkta och jordnära och det här automatiska arvet från Mark Twains berättelser om Tom Sawyer och Huckleberry Finn känns som något helt naturligt.

Det är en väldigt bra film. Fint skriven och fint spelad. Men det känns även som en titel som kan försvinna i mängden. Därför tar jag mitt ansvar och rekommenderar den väldigt varmt. Missa inte denna pärla.

1. Filmskaparna träffade Zack Gottsagen på ett läger där han berättade om sina skådespelardrömmar och manuset skrevs utifrån det. Väldigt rart och som en debut finns det inget att klaga på.

2. Jon Bernthal gör en oerhört minimal roll som Tylers bror Mark. Det är en väldigt liten insats från en skådespelare som ändå är ett ganska stort namn. Jag misstänker att det finns en logisk förklaring till att han gör rollen. Alternativt har den klippts ned oerhört, men jag tror mer på den förra teorin.

3. Jag tycker det är skönt att se Shia LaBeouf göra en stabil och samlad insats. Han är alltid bra men under en period kändes han lite skakig privat med märkliga konstprojekt och olika utbrott samt konstigt metodskådespel. Han är kanske lite udda och speciell, men han är en jäkligt bra skådespelare, vilket han visar här.

ANDERS JAKOBSON (2020-09-04)