Uramerikansk multiplott

Multiplottupplägget är generellt sett fascinerande. Emellanåt är intrigerna intrikata och snyggt ihopfogade medan det i andra fall inte behöver vara överdrivet komplicerat för att ändå bli smått finurligt och läckert gjort. Där kan man placera "The Devil All the Time", en landsbygdsthriller satt i det amerikanska 50-60-talet där ett antal människoöden i två olika småstäder knyts ihop i flera steg.

Egentligen ligger inte städerna speciellt nära varandra, i alla fall med svenska mått mätt. Knockemstiff och Cold Creak ligger i två olika stater och enligt filmen tog det över tio timmar att köra mellan städerna 1957. Det motsvarar ungefär vad det tar att köra från Sundsvall till Malmö i dag. Trots detta får de båda städerna ett band till varandra i denna historia.

Historien skiftar perspektiv och fokus några gånger, men inledningsvis känns Willard Russell (Bill Skarsgård) som en sorts huvudperson. Han har varit med i andra världskriget och specifikt slagits mot japanerna och och bär med sig hemska erfarenheter och bilder som påverkar honom dagligen. Han träffar Charlotte (Haley Bennett) och de får sonen Arwin. När Charlotte drabbas av cancer sätts hans tro på spel och han tar till drastiska metoder i sina böner för att sjukdomen ska vända.

Minst lika drastiska metoder använder sig Roy Laferty (Harry Melling) av när han med lika delar karisma och galenskap predikar. Hans final är att hälla en hink med spindlar över sig själv. Det är bara en tidsfråga innan han blir biten och galenskapen får en duktig skjuts, vilket drabbar hans fru Helen (Mia Wasikowska). Ödet gör att dottern Leonora lämnas kvar.

Kanske är det ödet som gör att Arwin (Tom Holland) och Leonora (Eliza Scanlen) blir styvsyskon när båda tas om hand av Arwins farföräldrar. De bär båda på psykologiskt arv från sina föräldrar och från det de har varit med om, sådant som påverkar dem på olika sätt när de växer upp under 60-talet och möter ondskan på olika vis.

Med i multiplotten är även det psykopatiska paret Sandy (Riley Keough) och Carl Henderson (Jason Clarke) som plockar upp manliga liftare som under hot tvingas ligga med Sandy medan Carl fotar dem - innan, eller efter, att de dödats. I ytterkanten finns även den korrumperade polisen Lee Bodecker (Sebastian Stan), Sandys bror som inte har någon aning om vad systern håller på med.

Det är många olika beståndsdelar som utgör filmens historia och även om det hoppar lite fram och tillbaka är det inte en spretig historia på något vis utan en tämligen rak, mörk historia om tro, religion och ondska. Jag kan visserligen tycka att historien blir lite osannolik mot slutet men jag gillar ändå att den är konsekvent på något vis. Det känns lite som filmen tar lite rygg på första och tredje säsongen av "True Detective" i sin känsla, och det är inte helt fel.

Filmen är baserad på en roman av Donald Ray Pollock som även figurerar som filmens berättare, vilket ger en bra och inringande känsla.

1. Igen: Harry Melling, en gång odrägliga Dudley Dursley i Harry Potter-filmerna, är ännu en gång otroligt bra. Nu har jag sett honom i tre olika sammanhang (samtliga Netflix-filmer, lustigt nog) och han har varit exceptionell i samtliga.

2. Även Robert Pattinson, som också var med i Harry Potter-serien, är med i denna film och spelar faktiskt en sorts efterträdare till Harry Mellings karaktär. Pattinson är också en sådan skådespelare som faktiskt bara blir bättre och bättre.

3. För att vara en film som känns tämligen ur-amerikansk, kryllar det av icke-amerikaner i de stora rollerna: Bill Skarsgård (svensk), Tom Holland, Harry Melling och Robert Pattinsson (samtliga britter), Mia Wasikowska, Eliza Scanlen och Jason Clarke (samtliga australiensare) och Sebastian Stan (rumänsk).

ANDERS JAKOBSON (2020-10-01)