Den definierande svenska 2020-filmen

"Orca" föddes ur frustration. Josephine Bornebusch skulle precis börja spela in en ny tv-serie när Coronapandemin satte stopp för allt. Situationen, och ett antal idéer till historier som inte berättats tidigare, bakades ihop till en ensemblehistoria som utspelar sig i Coronapandemins sociala distansering. Det är ju smått genialt av Bornebusch att ta den här bollen på uppstuds och skriva något som är otroligt samtida och 2020.  Det är kreativitet när den är som mest givande. Att vända en hopplös situation till något bra.

Filmen berättar ett antal småhistorier om elva karaktärer som knyts ihop genom olika familjeband eller andra relationer. Bornebusch själv spelar Matilda som genomgår en sorts familjekris där hon hittat på en jobbresa till Madrid för att vara själv för en stund. Egentligen är hon på ett hotell bara några minuter från hemmet medan hennes man John (Erik Johansson) tar hand om barnen. De kommunicerar, precis som alla andra i filmen, genom sina skärmar.

Matildas syster Vida (Vera Vitali) är en influencer som mörkat att hon är gravid. Helt plötsligt är det en man som frågar helt rätt ut i flödet om hon väntar barn och det är inte vem som helst utan Matilda och Vidas pappa Allan (Peter Andersson) som varit frånvarande i 28 år. I efterspelet av avslöjandet börjar Vida kommunicera med ett nättroll (Joel Spira) som visar sig veta mycket om henne.

Johns bror Claes (Johan Rheborg) är författare som har daglig kontakt med sin mamma (Marie Göranzon) som är inlagd på en palliativ avdelning med lite tid kvar i livet. I rummet bredvid har dottern Felicia (Rebecka Josephson) mer eller mindre stängt in sig och tittar på naturdokumentärer. Hans exfru Sofie (Tova Magnusson) är skådespelaragent och har fått en lite märklig relation till en av sina klienter, Igor (Gustav Lindh), som i sin tur luftar sina tankar med bästisen Hanna (Alba August).

Där har vi samtliga karaktärer. Det är inga endimensionella figurer utan det finns trots det snäva formatet utrymme för karaktärsutveckling och nyanser. Låt gå för att det kanske är lite ansträngt att precis varenda konversion i filmen (utom en!) sker via skärmar och att några av de olika småhistorierna kunde stramats till lite, men som film och dokumentation av Sverige 2020 är "Orca" en riktig fullträff. Imponerande på många vis.

1. Filmen hade biopremiär två veckor innan den hamnade på Viaplay.

2. Den spelades in effektivt med ett minimalt team en karaktär i taget. Ibland hemma hos skådespelaren. På sätt och vis märks det. Vissa hem känns väldigt äkta och inbodda.

3. Titeln ska delvis läsas som en annorlunda stavning av "orka" men det är också de latinska namnet på späckhuggare som påstås vara världens mest sociala djur.