B är den 2:a bokstaven i alfabetet

Det ska poängteras från första början att "The 2nd" inte är ett Netflixoriginal. Hade det varit det, hade jag starkt ifrågasatt streamingtjänstens omdöme. Det är i stället en b-film som fått distribution den vägen och som snabbt kommer rasa igenom sökalgoritmerna och landa som en liten datamängd långt ned i hierarkin. Ingen kalasrulle med andra ord.

Titeln syftar på the 2nd amendment, det vill säga det andra tillägget i USA:s konstitution som ger medborgarna rättighet att inneha skjutvapen. Divergerande politiska tankar kring detta tillägg är grundpremissen i storyn som följer "Die Hard" eller "...has Fallen"-trilogins koncept med en ensam hjälte som ställs emot en massa terrorister eller terroristliknande figurer. I det här fallet är omfånget betydligt mindre, men det betyder inte att hjälten är mindre överjävlig för det.

Hjälten är Vic Davis (Ryan Phillippe) som i grund och botten är en gröna baskrarna-soldat som utför hemliga och svåra uppdrag. Här består hans uppdrag i att han ska åka och och hämta upp sin collegeson Sean (Jack Griffo) som har jullov. Seans vän, kärleksintresse och fäktningsmotståndare (ja, det har självklart betydelse!) är Erin (Lexi Simonsen) - dotter till högsta domstolen-domaren Walton (Randy Charach) som är på väg att fatta ett avgörande beslut kopplat till andra tillägget, vilket gör honom till ett mål för inhemska krafter som vill annat. Därför anländer en styrka med speciellt utvalda figurer till skolan för att mer eller mindre kidnappa Erin. Driver (Casper Van Dien) är den operativa chefen. Men han har givetvis inte räknat med att tuff militär ska ana ugglor i mossen och ställa sig på tvären. Men det är precis vad som händer.

Två stora frågetecken är: Varför är Ryan Phillippe och Casper Van Dien med i denna film? Okej, Casper Van Dien är kanske ingen skådespelargigant, men Ryan Phillippe känns väl som han borde kunna välja lite mer kvalitetsfyllda projekt. Detta är visserligen en snygg b-film men trots det väldigt mycket en b-film med sin beskärda del av klyschor och logiska luckor, för att inte tala om totalt osannolika karaktärsinsatser. Jisses!

Men visst, hittar man filmen djupt i Netflixlistor och verkligen har sett ALLT annat kan den kanske duga för 90 minuters förströelse, men det är knappt.

1. Det är något skumt med alla gevär- och pistolskott i filmen. Det är som det är en extremt dålig specialeffekt infogad i bilden varje gång. Vilket det säkert också är.

2. Jag känner knappt igen Casper Van Dien som jag sett så många gånger i guilty pleasure-favoriten "Starship Troopers". Det har ju i och för sig gått en del år.