Lagom bra utan överraskningar

Polisen Cardillo (Emile Hirsch) begår ett grovt misstag på jobbet, och finner sig själv snart djupt deprimerad och posterad i en håla i Puerto Rico. En orkan är på väg in, och Cardillo skickas ut med nybörjaren Jess att se till att allmänheten går till skyddsrum. De kallas till en butik där ett bråk uppstått, och en man vägrar att följa med dem om han inte först får åka hem till sin lägenhet och mata sitt husdjur.

Väl i huset dyker ett gäng skurkar upp som tänkt att råna en gubbe med dyrbara tavlor i skydd av stormen. Ett hänsynslöst gäng med en ledare som kallar sig Johannes Döparen (David Zayas, "Dexter") tänker inte låta någon stå i vägen, speciellt inte någon löjlig polis. Ingen hade dock räknat med vresiga f.d. polischefen Ray (Mel Gibson), eller att husdjuret har en enormt aptit och är tränat att attackera poliser...

Jag gillar filmer som har lite lägre budget, men inte för att de inte har några pengar utan snarare för att filmen inte behöver det. Finns storyn där, och filmskaparna bara är tillräckligt kreativa så löser man det ändå, och det utan att man som tittare egentligen tänker på att det egentligen är en ganska enkel film man ser på. "Force of nNture" är inte riktigt en simpel popcornrulle. Den förolämpar inte dig som tittare allt för mycket, och man är inte övertydlig med saker. Även om inget som händer egentligen överraskar dig så är det sällan man tycker att någonting är helt urbota dumt. En lagom film för en okej kväll helt enkelt. Sen glömde man den och gick vidare i livet.

1. Mel Gibsons roll skulle först spelas av Bruce Willis. Det hade utan tvekan dragit ner filmen märkbart. Han skulle absolut inte passa i rollen.

2. Regissören Michael Polish är gift med skådespelerskan Kate Bosworth som spelar Mel Gibsons dotter i filmen.

3. Siten WatchMojo hade med filmen i sin lista över 2020 års tio sämsta filmer. De kan inte ha sett så många filmer det året.