Hemligheter leder till brutal upplösning

"The Secrets We Keep" kan nästan ses som en svensk film. Det är den inte, men då båda huvudrollerna spelas av svenskar så känns det nästan så. I den ena rollen, som Maja, ser vi Noomi Rapace. Maja är från Rumänien och minns kriget väldigt tydligt då filmen utspelar sig på 50-talet. Hon och hennes syster klarade sig i ett läger hela kriget för att sen under flykten hem råka ut för en grupp nazister där bland annat Thomas ingick. Thomas spelas av Joel Kinnaman och dyker nu upp 10-15 år senare i samma kvarter som Maja bor i. Maja är säker på sin sak. Thomas är egentligen nazisten Karl som våldtog och mördade Majas syster. Maja ser bara en utväg. Thomas/Karl måste dö.

Kinnaman är som vanligt bra i sin roll och även Rapace fungerar. Jag har haft lite svårt för henne och tycker att hon oftast spelar över. Det gör hon även här emellanåt, men inte så farligt. Det fungerar. Dock är handlingen inte speciellt trovärdig. Maja kidnappar nämligen Thomas och förvarar honom hemma i sin källare och ja, det är inte speciellt välplanerat och Thomas borde rimligen kunna rymma utan större problem även om han är bunden. Eller så kanske jag sett för mycket på amerikanska actionfilmer där allt är möjligt.

Jag tänkte inte gå in för mycket på själva upplösningen men jag kan ju säga att oavsett om jag var skyldig eller inte så hade jag nog erkänt om jag utsattes för de prövningar Thomas utsätts för.

1. Två svenskar som spelar en tysk och en rumän.

2. Filmen är lite för lång. Den hade kunnat stramas upp lite.