Kort och gott: Snygga återbesök

Pixar har gjort traditionella kortfilmer utifrån sina långfilmskaraktärer tidigare men nu tar de allting ett steg längre. Eller kortare, kanske jag ska säga. "Pixar Popcorn" är namnet på en ny Disney+-serie som i sin första säsong bjuder på tio kortfilmer. Som avsnitt 11 kan man se alla tio i ett svep och det avsnittet är 21 minuter långt. Då förstår ni att det handlar om korta kortfilmer! Hälften av dem är bara en ynka minut lång och de två längsta är fyra minuter vardera. Det är också de enda som har någon dialog.

Ja, i nästan samtliga fall är det filmer utan tal och jag inte kan låta bli att tycka att de lite grann känns som animationsövningar. Vi får till exempel se leksakerna från "Toy Story"ha workout under ledning av Buzz Lightyear eller bilarna i "Bilar" öva fickparkering eller dansa. Det är kanske inte mycket till story i detta fall, men det är åtminstone väldigt snyggt gjort, och det är framför allt kul att om än bara för någon minut eller två glida in i någon av Pixars välbekanta världar. Man får liksom känslan av att Pixars animatörer kan logga in i sitt system och ladda in en specifik films värld och bara skapa något. Därför gör vi även nedslag i nyare och kanske lite smalare filmer som "Coco" och julens pärla "Själen". I det senare fallet är det ett mjukt montage som skildrar alla karaktärer i New York och i det första fallet får vi se en dag bland de döda, vilket förstås låter absurt och bisarrt för de som inte sett långfilmen.

De roligaste kortfilmerna är de två som är kopplade till "Superhjältarna" och skildrar familjen Parr i två vardagssituationer: städdagen och kvällssuget efter något gott. De två som har dialoger innehåller karaktärerna Ducky (Keegan-Michael Key) och Bunny (Jordan Peele) - eller Acke och Smacke som de heter på svenska - som introducerades i "Toy Story 4". I och med att de är två snackpåsar är det inte så konstigt att dialogerna hamnat här. I övrigt är det lite konstigt att inte ett ord yppas i de andra filmerna. Jag tror något röstljud (typ "Aha!") klippts in någonstans men det blir märkligt och jag kan till och med tycka att vissa filmer lider av det, som den där fisken Doris hittar fynd på botten.

Lite blandad kompott alltså. Värt att se för se som är Pixar-fans, speciellt som det bara tar drygt 20 minuter att klämma hela säsongen, men det känns ganska enkelt att direkt känna vilka kortfilmer man vill se om och om igen.

1. Den traditionella Pixar-vinjetten där lampan Luxo Jr. hoppar in och studsar på i:et har här gjorts i tio olika popcornberikade varianter. Snyggt!

2. Serien har åldersgränsen 0+. Det är ju lite gulligt och roligt på något vis.

3. Om Pixar gör fler popcornkortisar hoppas jag att de återvänder till en av mina personliga favoriter - "Ett småkryps liv". Det skulle vara otroligt kul att få återse karaktärerna i nya sammanhang.