Klassikern fyller 40 år

Vi har redan en recension av "Escape from New York" i vårt arkiv, publicerad 2007 under den period då vi på lördagar skrev om favoritfilmer. Den forna skribenten Joel Fornbrant valde Carpenter-klassikern som nu i år firar 40 år. Det gör den med en utgåva som är snarlik den Joel skrev om då, med ett par väsentliga undantag.

Jag har valt att inte läsa Joels text innan jag skriver detta, men läs förstås även den recensionen för en mer initierad personlig koppling till filmen. Det är inte en film jag skulle ta fram som en av mina favoritfilmer, därmed inte sagt att den är dålig. Jag har berört filmen i en annan recension, nämligen den av den svenska 90-tals thrillern "Den svarta cirkeln" som oblygt snodde en viktig detalj i "Flykten från New Yorks" final till sin upplösning. En ren stöld om ni frågar mig.

Hur som helst: denna dystopiska framtidsfilm gjordes alltså 1981 och utspelar sig 1997 (vilket förstås är evigheter sedan nu) då Manhattan förvandlats till en enda stor fängelseö utan lag och ordning eller för den delen ett sätt att ta sig därifrån. I inledningen av filmen ser vi hur en hårding i skinnpaj och med ögonlapp checkas in som ny fånge, men bara en liten stund senare ska hårdingen få ett speciellt uppdrag som kan bli hans sätt att undvika livstids fängelse. Det är nämligen så att Air Force One kapats och kraschat på Manhattan och presidenten (Donald Pleasence) har lyckats rädda sig undan döden, men givetvis kidnappats på ön. Med sig har presidenten ovärderligt material som måste presenteras inom ett dygn.

Polischefen Bob Hauk (Lee Van Cleef) ger ögonlappshårdingen Snake Plissken (Kurt Russell) ett erbjudande han inte kan tacka nej till och ser sedan till att injicera tidsinställda mikroskopiska sprängmedel i Snake som tvingar honom till att göra uppdraget under press och med en tydlig deadline. Misslyckas han är det kört på alla sätt och vis. Snake tar sig in i Manhattan och börjar leta efter presidenten. Han får viss hjälp av en taxichaufför (Ernest Borgnine), bränsleskaparen Brain (Harry Dean Stanton) och dennes tjej Maggie (Adrienne Barbeau). Men det finns en styrande kraft på Manhattan, The Duke (Isaac Hayes) som ställer sig i vägen.

"Flykten från New York" är värd sin kultstämpel, men en sak som slår mig nu när jag ser den för första gången på kanske 20 år, är att filmen känns onödigt liten. Den utspelar sig på Manhattan där det bor flera miljoner människor men ändå så träffar vi förvånansvärt lite människor och det känns som vi är i ett och samma kvarter hela tiden. Det blir inte speciellt svårt för Snake att hitta rätt väg till presidenten och det känns lite som att det hade funnits utrymme för att utforska den här världen lite mer.

Det blir alltså lite snålt men samtidigt ganska fokuserat. Det är inga krusiduller utan dryga 90 minuter dystopisk scifi-action. Kurt Russell osar så mycket attityd att man skulle kunna tappa den på flaska och sälja. Han säger i en av featuretterna bland extramaterialet att han var tvungen att kanalisera sin inre Clint Eastwood när han stod mot självaste Lee van Cleef, och det lyckas han med. Här kan jag tycka att sammanhanget rättfärdigar valet för i dag hade det inte varit lika självklart att acceptera den där attityden.

Denna utgåva är digitalt remastrad vilket man kanske inte riktigt kan uppleva till fullo på DVD men nog ser filmen fin ut och låter bra. En liten konsekvens är att specialeffekterna blir enkla att genomskåda. Det är ju lite trist men den vägs upp av skärpan i bilden i övrigt.

Jag skrev ovan att utgåvan är snarlik den Joel skrev om 2007 och det gäller framför allt extramaterialet. Det är ungefär samma utbud av bortklippt öppningsscen, featuretter och multipla kommentarspår, men det finns något unikt här också, nämligen en nästan timslång dokumentär - "Purgatory: Entering John Carpenter's Escape from New York" - från 2018.

Det är en ganska heltäckande bakomfilm som avhandlar tillkomsten av filmen med specifika tittar på inspelningsplatser, scenbyggen, specialeffekter och musik. Många av "kringfolket" är intervjuade, medan John Carpenter medverkar i något arkivmaterial. Inga skådespelare är med alls.

Kul detalj att plocka upp är att James Cameron var med och skapade miniatyrerna och kan även ses måla en New York-skyline på glas. Fräckt!

För kommentarer kring det övriga extramaterialet hänvisar jag till Joels recension.

1. Femton år efter filmen kom "Flykten från L.A." med Snake Plisskin i ett liknande uppdrag. Känns det inte lite som att de skulle gjort fler filmer när de ändå var i farten?

2. "Lockout" är en film som påstås vara baserad på "Flykten från New York" (samt en originalidé av Luc Besson - hur nu det går att kombinera). Det är i alla fall ett snarlikt upplägg och en bra, hyfsat modern film på temat.

3. Det är väl kanske att svära i kyrkan men jag kan tycka att tiden är mogen för en renodlad remake av filmen. Det är så många andra klassiska filmer som görs på nytt, varför inte denna?

ANDERS JAKOBSON (2021-03-02)
Relaterade recensioner (9)