Fullt ös med den dysfunktionella familjen

"Ett päron till farsa" banade vägen för kaotiska familjekomedier där roadtripinslag var ofta förekommande. I en parallell värld hade detta varit en ypperlig film i sviten för vissa likheter finns ju. Men det är inte pappan som är huvudpersonen i denna animerade film utan det är tonårsdottern Katie (Abbi Jacobson) som är på väg att flytta hemifrån och börja på college med filminriktning på studierna.

I återblickar ser vi hur ett filmintresse föds hos Katie redan när hon är barn, ett intresse som hon förfinar under åren parallellt med att hennes pappa Rick (Danny McBride) blir allt mindre och mindre intresserad av vad hon håller på med. Det är dags för ett miljöombyte och en klassisk navelsträngsklippning. En förstående mamma (Maya Rudolph) och en dinosauriefixerad lillebror (Michael Rianda) kompletterar familjen. Samt en liten mops också.

Lite i elfte timmen inser Rick att han slarvat med relationen till Katie och avbokar hennes flygbiljetter. I stället ska hela familjen göra en klassisk roadtrip och lappa ihop allting. Samtidigt som detta sker genomgår teknikbolaget PAL, som är den rådande leverantören av både mjuk- och hårdvara, en uppdatering som landar illa. Systemets AI skapar sin egen agenda och beslutar sig för att göra sig av med mänskligheten och en efter en samlas människor in och placeras i små poddar för att så småningom skjutas ut i rymden. Alla utom familjen Mitchell som plötsligt får en delikat uppgift: Att samarbeta för att rädda världen.

Detta är en mycket fartfylld och rolig animerad film gjord av Sony Animation för Netflix. Eller, ja, den hamnade där i alla fall. Kanske var planerna att det skulle blivit en biofilm och det hade den varit alldeles perfekt som. Det finns i alla fall ingenting som känns som förenklat bara för att det är streamingfilm. Hög klass på animationer och story.

Själva bashistorien med en familj som spricker i sömmarna men som lyckas enas i en gemensam uppgift och därmed lära sig saker om sig själva och varandra är inte direkt unikt, men den fungerar. Det unika ligger i situationen och i att filmen till viss del handlar om filmkonsten, och specifikt animation och effekter. Här känns det som delar av berättelsen faktiskt grundats i något verkligt. Hur det än är med den saken är "Familjen Mitchell mot maskinerna" mycket sevärd och redan nu, bara några minuter efter årets Oscarsgala, pratas det om denna som en utmanare i till Bästa animerade film nästa år. Tiden får visa det.

1. En någon oväntad, men inte helt ologisk, referens kan man göra till den Stephen King-skrivna och -regisserade "Maximum Overdrive" från 1986 där maskiner kommer till liv. Speciellt gäller detta en scen där en läskautomat "skjuter" burkar på människor.

2. Filmen är skriven och regisserad av Michael Rianda och Jeff Rowe som inte har jättemycket på sina cv:n. Rianda gör rösten som pojken Aaron, vilket hörs, för det är verkligen inget barn. Rowe är en i manusgänget till "Disenchantment" i vilken Abbi Jacobson gör huvudrollen.

3. Delar av filmen är animerade ovanpå animationerna. Lite svårt att förklara i ord. I bästa fall förstärker detta scenerna, i andra är det lite överflödigt.

ANDERS JAKOBSON (2021-05-04)