Generationer av hjältar

När det handlar om superhjältar är det lätt att låsa fast sig vid Marvel eller DC och specifikt de universum av ihopknutna karaktärer som dessa serieproducenter skapat under sina väldigt långa karriärer. Självklart finns det andra karaktärer som inte alls har någon som helst koppling till genrens giganter, men det mesta har ju det. Därför blir det lite förvirrande när det kommer en tv-serie, baserad på en tecknad förlaga, som bjuder på ett helt galleri av hjältar. Det blir lite som en parallell värld på något sätt eftersom alla ingredienser är bekanta men rätterna okända, för att dra en matmetafor.

Lite så är känslan när jag ser "Jupiter's Legacy", en serie baserad på en tecknad förlaga från 2013. Här har vi en hel mytologi och en mängd karaktärer som jag inte alls känner till och det är liksom bara att hänga med på resan. Det är ganska lätt att associera till "Watchmen" (som ju faktiskt är en DC-serie men utan kopplingar till Superman, Batman och så vidare) - något eget men välbekant på samma gång.

Hur som helst: Seriens story utgörs av en nutid och en dåtid. Dåtiden utspelar sig strax efter den stora börskraschen i slutet av 1920-talet. Bröderna Sheldon (Josh Duhamel) och Walter Sampson (Ben Daniels) försöker hålla familjeföretaget levande. Deras pappa tar sitt liv framför Sheldons ögon och journalisten Grace Kennedy (Leslie Bibb) publicerar en artikel som på goda grunder drar pappan i smutsen. Strax efter detta får Sheldon krampanfall och hemsöks av både spöket efter pappan och visioner om en ö ditt han måste färdas tillsammans med några utvalda personer. Bland annat Walter och Grace och vännen George Hutchence (Matt Lanter), arbetaren Fitz Small (Mike Wade) och en helt okänd person. Vad de hittar där förändrar allt.

I seriens nutid har dessa sex personer varit världens första superhjältar i nästan hundra år. De har fått krafter som bland annat påverkat deras åldrande, men även gått vidare i arv. Sheldon och Grace är ett par - han är The Utopian, världens mäktigaste hjälte, med våra normala referensramar seriens Superman och hon är Lady Liberty och ungefär lika mäktig. Walters krafter är mer på det mentala planet. Tillsammans har de grundat en union för superhjältar som verkar efter en tydlig kod: de dödar inte och de använder inte sina krafter för att styra. Med tiden har nya hjältar tillkommit och andra försvunnit. Unionen är inte den samma som den en gång var.

Dessutom har tiden de lever i nu successivt blivit hårdare. Skurkarna har inga koder och yngre superhjältar börjar tveka. En av dessa är Sheldon och Grace son Brandon/The Paragon (Andrew Horton) som i en fight med superskurken Blackstar (Tyler Mane) - där föräldrarnas liv är i fara - bryter mot koden och helt enkelt slår ihjäl Blackstar. Detta får konsekvenser. Parallellt träffar vi hjälteparets dotter Chloe (Elena Kampouris) en missbrukande modell som absolut inte tänker använda sina krafter för hjältedåd.

Historien blir allt mer komplicerad när koden som Sheldon och Grace framförallt verkar efter sätts under prov och när det också visar sig att det var en klon av Blackstar som Brandon slog ihjäl. Någon vill unionen illa, men vem och varför?

Bitvis är "Jupiter's Legacy" lite fånig. Det är svårt att sätta fingret på varför men det är något med de grälla dräkterna och att det inte känns helt äkta. Lustigt nog är det samma sak när det gäller alla superhjälteadaptioner så det är ingen tung åsikt, men en känsla i alla fall. Men samtidigt så kommer den här parallellvärldskänslan tillbaka gång på gång och gör serien kittlande. Sen är den mycket snyggt gjord och vissa av actionsekvenserna är oväntat maffiga och matchar helt klart det som görs på biodukarna.

Det är inte en perfekt serie. Emellanåt känns den lite klumpigt berättad och som tittare lämnas man med väldigt många frågetecken när säsongen gått i mål. Men det är lite av tjusningen också. Frågetecknen gör mig sugen på mer och tur är väl det. Jag känner mig efter första säsongen smått fascinerad och ser gärna mer. Det finns mycket kvar i mytologin att utforska och väldigt många frågetecken att räta ut.

1. När vi introduceras till playboyen George Hutchence verkar han leva ett extraordinärt luxuöst stekarliv som bland annat representeras av att han till frukosten erbjuds att välja mellan 99 ägg kokta på 99 olika vis. Han väljer nummer 72.

2. Serien bygger på en tecknad förlaga skriven av Mark Millar och ritad av Frank Quitely. Det var en begränsad serie så det finns inte drösvis med äventyr att berätta, men sannolikt lite mer än vad som ryms i denna första säsong.

3. Säsongen har åtta avsnitt som är regisserade parvis av fyra olika regissörer. En av dessa är Parisfödda svenskan Charlotte Brändström.

ANDERS JAKOBSON (2021-05-14)