I stället för sommar: Vinter

Den svarta sommaren har gått över i en isande vinter när denna zombieserie kommer i sin andra omgång med åtta episoder till. Detta är ju en serie som i grova drag har väldiga likheter med "The Walking Dead" i och med att den skildrar människors överlevnad efter ett zombieutbrott, men där AMC-långköraren blivit lite av en utdragen såpa är "Black Summer" betydligt djärvare och smartare i sitt upplägg. Det känns mer genomtänkt och - i brist på bättre ord - konstnärligt, där formen ständigt överraskar tittaren.

Avsnitten har gott om kapitelindelningar där vi ena stunden temporärt kan följa några karaktärer som är oväsentliga för helheten. Känslan blir lite av relaterade noveller som satts ihop till en bok. Men det är också så att kronologin skiftar och vi kan i ett avsnitt kastas in i en situation vars förklarande uppbyggnad kommer först i nästkommande avsnitt. Vi kan också se samma situation från olika perspektiv. Alltså överraskar formen och det blir både spännande och lite förvirrande att se serien.

Det är egentligen ganska få återkommande karaktärer från första säsongen. Några är med som hastigast och bara några få får ses som huvudpersoner. Dessa ser vi på affischen härintill. I mitten är Rose (Jaime King) med sin dotter Anna (Zoe Marlett) bakom sig. Rose, och Anna för all del, har utvecklats till väldigt bestämda överlevare i denna nya värld som inte drar sig från att döda både zombies och andra människor för att säkra sig själva. Under första hälften av säsongen håller Rose och Anna sig i ett stort herrgårdsliknande hus.

Den tredje huvudpersonen är Sun (Christine Lee), koreanskan som kämpar med att bli förstådd. Hon är en av få överlevande människor som försöker hålla sig neutral och förespråka gemensamma åtgärder för överlevnad än att ta sida i den fientliga situation som uppstått mellan olika grupperingar av människor. Även om de illersnabba och våldsamma zombierna finns i seriens värld är människans främsta fiende andra människor. Sun blir lite av en bricka i ett spel mellan några sammansättningar av människor.

Den första säsongen drevs framåt av att grupperingarna ville nå en gemensam punkt. Lite så är det även denna gång. Här handlar det om ett flygfält där ett litet personplan landar, vilket kan vara en väg bort till något bättre för de flesta.

Ena stunden tycker jag att det är hur smart som helst med det originella upplägget på berättandet, medan jag andra tycker att det är lite omständligt. Vi tittare förväntas plötsligt att investera tid i karaktärer som vi aldrig sett tidigare och inte vet vilka de är, innan förklaringen kommer. Emellanåt tycker jag inte att det riktigt fungerar, samtidigt som jag ändå tycker att det är en del av poängen med det hela. Det hakar in känslan av noveller som sammanfogats.

Vissa scener är väldigt långsamma, i vissa fall med utdragna mono- eller dialoger som drar ned tempot. Detta vägs å andra sidan upp av pulshöjande actionsekvenser med seriens våldsamt hotfulla zombies. Känslorna för "Black Summer" går alltså lite upp och ned, men när serien är som bäst är den otroligt bra och originell trots att den utspelar sig i en genre som vi verkligen kan innan- och utantill vid det här laget.

1. Någon tredje säsong har inte utannonserats än. Slutet på säsongen är precis som sist både öppet och ett tänkbart definitivt slut på samma gång. Blir det inte mer så känns de lösa trådarna inte så farligt lösa och blir det mer kan vad som helst hända. Men det är väl en fördel om någon karaktär återkommer.

2. Det är inte speciellt många zombies med i serien och det gör inte så mycket. Däremot är jag fortfarande lite fascinerad av hur snabbt det går för människor att bli levande döda i serien. Det handlar om sekunder efter dödens ankomst.

3. Det är lätt att få känslan av att serien målat in sig lite i ett hörn när den heter något med sommar och utspelar sig på vintern. Men det kan ju å andra sidan inte vara sommar jämt.

ANDERS JAKOBSON (2021-08-11)