Glans, enda ljuspunkten i denna katastrof

Alla har vi väl sett Johan Glans dra ett skämt på TV eller på scenen. En del har säkert också sett honom i komedin "Swedish Dicks" tillsammans med Peter Stormare. Nu är han tillbaka i amerikanska serien "Home Invasion" och i sex avsnitt får vi se honom som utomjording maskerad till människa. Dessutom pratar han engelska vilket han gör väldigt bra. Tillsammans med två andra utomjordingar lever han undercover som en vanlig familj. Planen är att de ska förbereda en attack mot jorden men när två tjuvar dyker upp går allt åt skogen.

Glans spelar Al. Nishi Munshi spelar hans låtsasfru Val och Jadah Marie deras låtsasdotter Jamie. Tillsammans är de familjen Family. Lägg till det två klantiga inbrottstjuvar, ett nyfiket grannpar, en ung festprisse och en Siri-liknande apparat vid namn Casie och du har hela ensemblen. Det är bara ett problem, allt är så B. Första 10-15 minuterna är så pinsamma att jag nästan inte kan fortsätta titta. Miljöerna är usla, skådespelarinsatserna (framförallt Leo Oliva och Ross Philips som de två tjuvarna Mick och Tom) är riktigt usla och man vill egentligen inte se eländet. Det är lite som en tågurspårning, man vill inte titta men kan inte låta bli.

Sen kommer Johan Glans och han lyckas faktiskt vara kul. Han gör sin roll helt okej och det räddar faktiskt serien. Hade det inte varit för honom hade jag inte ens sett klart första avsnittet, så dåligt är det faktiskt. Under de sex avsnitten som vi sen får tar sig serien lite men jag tror knappast det är något Glans eller de andra kommer se tillbaka på med stolthet. "Home Invasion" är en usel serie och Johan Glans är den enda anledningen att jag ser klart den…men det kostar på.

1. Glans får spela mot sig själv i serien och det blir lite kul.

2. Casie spelas av Morena Baccarin som vi bland annat sett i nyinspelningen av "V".

3. Jag skulle bli mycket förvånad om det kom en andra säsong men man vet ju aldrig med Hollywood…