Bra miljöer och spänning men usel action

Jag dras till "Beckett" då jag ser att det är ny thriller med Alicia Vikander. Det är i och för sig korrekt, men Alicia Vikander visar sig ha en väldigt begränsad roll i berättelsen då hon dör tidigt i den. Spoiler? Nä, inte direkt. Hon, April, och pojkvännen Beckett (John David Washington) turistar i norra Grekland. De är temporärt bortresta från semestern i Aten då det ska vara lite stökigt där på grund av en planerad politisk protestaktion.

Norra Grekland fungerar fint, men det blir lite långa och sena bilresor och en natt händer det otänkbara. Beckett nickar till vid ratten och kör av vägen. Bilen voltar och kraschar in i ett hus. April har olämpligt nog glömt säkerhetsbältet och kastas ut ur bilen. Beckett kvicknar till och ser för ett ögonblick en rödhårig pojke och en kvinna i huset, men de försvinner fort. Han krälar ut ur vraket och hittar April, död.

I en närliggande stad får Beckett vård och hjälp med att ordna transport av sig själv och Aprils kropp. I ett samtal med en polis nämner han pojken och kvinnan men polisen menar att det är omöjligt. Huset är övergivet. Beckett tar sig dit för att se platsen där hans älskade dog, men blir plötsligt beskjuten av bland annat den polis han pratat med. Och där inleds en flåsig jakt där Beckett flyr för sitt eget liv med sikte mot Aten och den amerikanska ambassaden. Vad är det han sett som satt honom i den här obegripliga situationen?

På pluskontot vill jag framhäva filmens miljöer. Det här är ett Grekland som jag inte själv upplevt. Ganska långt bort från sol och bad längs öarnas kuster. Så småningom kommer vi till Aten som är en riktig storstad. Det känns spännande för ögat. Spännande är även merparten av filmen. Att en vanlig människa flyr för glatta livet är förstås inget unikt i sig, men jag tycker ändå att filmen hittar den där spänningen som behövs för att man som tittare ska känna sig engagerad under filmens gång.

Dessvärre vägs detta upp av den stora posten på minuskontot: actionsekvenserna. De är väldigt pajiga och övertydliga på ett sätt som hör hemma i B-laget. När de är som värst funderar jag på hur John David Washington hamnade i det här sammanhanget. Filmen blir en typisk dussinthriller av ett sådant slag som skådespelare tvingas göra när de stora rollerna slutar att komma och pengarna måste in. Washington är ju en otroligt het skådespelare just nu och för bra för den här filmen. Det bevisas bland annat i några scener där verkligheten kommer i kapp Beckett och det blir snudd på gripande.

Både plus och minus alltså vilket gör att "Beckett" landar i en rätt mellanmjölkig film. Lite sevärd men inte speciellt minnesvärd.

1. Filmen skulle ursprungligen visats på bio under den fruktansvärt genomusla titeln "Born to be Murdered". Men så blev det inte.

2. Detta är efter att Netflix övertog distributionsrättigheterna Greklands första film för streamingtjänsten.

3. Filmen finns att se med svenskt tal! Detta blev jag varse när min tv själv valde den möjligheten. Under de första scenerna med John David Washington och Alicia Vikander tänkte jag "Vad roligt att de talar svenska" tills jag insåg att det var dubbat. Jag vet inte om Netflix erbjudit annat än barnproduktioner med svenskt tal tidigare eller om det är väldigt nytt. Udda är det hur som helst.

ANDERS JAKOBSON (2021-08-16)