Skogsbrand och lönnmördare

En jaktthriller där den tickande klockan är en växande skogsbrand, kan det vara något? Ja, romanbaserade "Those Who Wish Me Dead" lyckas med konststycket att göra något spännande av något som emellanåt är lite tramsigt.

Affischnamnet Angelina Jolie spelar en skogsbrandman som hamnat i någon sorts post-traumatisk stress. Något år tidigare var hon insatsledare under en stor skogsbrand och förmedlade felaktig information och en kollega och tre barn omkom i lågorna. Fylld av ångest och skuld kastades hon tillbaka till jobbet alldeles för tidigt och är i ett instabilt skick. Hon har utposterats i en högt trätorn där hon får spana efter eventuella skogsbränder. Lika delar straff som självutnämnd botgöring.

Föga ska hon ana att hon får hjälp med botgöringen när hon tvingas ta hand om en föräldralös pojke (Finn Little). Pojken Connor har precis blivit föräldralös när han blodig rusar fram genom Montanaskogen och stöter ihop med brandmannen Hannah, som oturligt nog precis blivit träffad av blixten. Då har vi redan sett hur två lönnmördare, spelade av Nicholas Hoult och Aidan Gillen, jagat efter Connors pappa, revisorn Owen (Jake Weber), som sitter inne på känslig information som lönnmördarnas uppdragsgivare verkligen inte vill ska bli offentlig. De är på väg till Owens svåger, sheriffen Ethan (Jon Bernthal), när lönnmördarna genskjuter dem och mördar Owen. Connor klarar sig undan och rymmer efter bästa förmåga, men lönnmördarna ger inte upp så lätt och ser dessutom till att sätta igång en rejäl skogsbrand för att verkligen uppfylla sitt uppdrag.

Det blir Hannahs uppdrag att skydda Connor från både mördare och eldens skoningslösa flammor.

För några år sedan såg jag verklighetsbaserade "Only the Brave" om skogsbrandmän i Arizona och det är något genuint otrevligt med våldsamma skogsbränder på film. Det känns allvarligt och farligt och även om man sitter i godan ro i tv-soffan blir det ändå lite pulshöjande när flammorna kommer nära. Det behöver dock vara bra gjort och det är det i det här fallet.

"Those Who Wish Me Dead" har en viss del trams i sitt upplägg, men jag måste ändå säga att det är en effektiv thriller som håller mig alert under de 100 minuterna. Tramsigt eller ej, det fungerar ju uppenbarligen.

En kvartslång bakomfilm bjuder på lite sedvanligt smörande mellan de inblandade men även matnyttig information om filmens tillkomst och hur den gjordes. Vi får bland annat veta att New Mexico fick agera Montana i filmen. Lustigt, jag har alltid trott att New Mexico bara är varm och torr öken, men staten har tydligen lummig natur och maffiga berg också. Tänka sig.

1. Nicholas Hoult och Aidan Gillen gör ett riktigt bra radarpar som lönnmördarna. Det är nästan så jag skulle velat haft en spin-off, kanske lite lätt Tarantinodoftande sådan. Det hade absolut varit sevärt.

2. Jag tycker även att det är lite kul att Hoult och Gillen är engelsman och irländare och spelar superamerikaner i filmen. Det är inget konstigt i sig, det ligger lite i arbetsbeskrivningen för "en skådespelare", men det är kul på något vis.

3. För regin står Taylor Sheridan som vissa känner igen som helyllepolisen David Hale i de första säsongerna av "Sons of Anarchy". Han har en parallell karriär som manusförfattare och regissör och har bland annat gjort "Hell or High Water", "Sicario" och "Sicario 2: Soldado".

ANDERS JAKOBSON (2021-09-02)