Svärdsvingande ekonomisk superflopp

Den här filmen är en riktig videobutiksklassiker för mig från tiden det begav sig. Den kom i mitten av 90-talet och jag utgår från att jag faktiskt fick med mig den hem från butiken och inte bara tittade på omslaget som man kunde göra i flera timmar förr. Dock kom jag inte ihåg jättemycket av filmen, men när jag väl började titta så tänkte jag "Var det inte i den här filmen som...?" ett par gånger och så var det så som jag trodde. Bland annat kom jag ihåg att en skattkarta fanns tatuerad i skalpen på en pirat.

Finska regissören Renny Harlin, redan då med ett par storfilmer innanför västen, gjorde denna svindyra piratfilm med sin dåvarande fru Geena Davis i huvudrollen som Morgan Adams. Ja, filmen har gått till historien som en av de dyraste genom tiderna, vilket är aningens svårt att förstå när det i dag finns tv-serier som gör bättre produktioner för ingenting. Inte bara dyr utan kostsam också, för det var en enorm flopp på biograferna där bara en bråkdel av budgeten kom tillbaka. Filmen hade föregåtts av flera försök att göra piratäventyr för biograferna men publiken var kanske inte redo. De var de åtta år senare när "Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse" kom.

Lite krasst sett så skulle "Cutthroat Island" med lite justeringar lätt kunnat vara en del av "Pirates of the Caribbean"-sviten. Men så är det kanske med alla piratfilmer. Hur som: Filmen inleds med att piraten Dawg Brown (Frank Langella) pressar sin bror Black Harry Adams (Harris Yulin) på hans del av en tredelad skattkarta där Dawg redan hittat den ena delen. Black Harry vägrar och hoppar mot sin död från den berömda plankan, bara för att bli räddad av sin dotter Morgan. Men skadan är redan skedd och med sina sista andetag uppmanar Black Harry dottern att raka hans skalle.

Där finns en del av en karta som leder till ön Cutthroat Island där en massiv skatt finns bevarad, men för att kunna läsa den krävs det någon som kan latin. Den personen hittar Morgan i Port Royals fängelse där kombinerade doktorn/tjuven William Shaw (Matthew Modine) sitter inlåst. Ingen match för en pirat så snart är Shaw fri och äventyret kan gå vidare i jakt på den tredje delen. Men Dawg är förstås på hugget och det blir inget lätt uppdrag att hitta kartan och sedan ön.

Raffelsekvenserna kommer med jämna mellanrum och filmmusikorkestern får jobba hårt för att hinna med. Faktum är att det blir lite enahanda när det ska vara så jäkla dramatiskt i varje scen. Jag zonar ut lite mellan varven.

När det kommer till kritan är "Cutthroat Island" klassisk matinéfilm med lite av tidens fräcka tilltal. Det är några syftningar hit och dit men det blir aldrig kladdigt eller under bältet. Ganska barntillåtet ändå. Jag är lite osäker på om jag tycker att Geena Davis passar i den här typen av roll. Det är något som inte stämmer helt. Matthew Modine är dock perfekt som tjuv med glimten i ögat och Frank Langella får spela över så att det gränsar till parodiska. Han har sagt att rollen är en av hans tre favoriter i karaktären men att filmen var bedrövlig. Det tycker jag inte, men att den floppade och inte är någon riktig klassiker är inte direkt svårt att förstå.

Jag växte upp med att Errol Flynns matinéäventyr var the shit och det här är ju samma skola men det är något med "Cutthroat Island" som aldrig riktigt klaffat, varken på videobutikstiden eller i dag.

Om man som jag har som vana att läsa trivia på IMDB nästan omgående efter att ha sett en film, så kan man där läsa väldigt mycket negativt om filmen. Till exempel att Renny Harlin och Geena Davis vid något tillfälle "bönade" om att få kliva av filmen då de visste att den skulle bli en katastrof. Med sådant i bakhuvudet ser jag att extramaterialet ska rymma intervjuer med bland annat dem gjorda under och efter inspelningen. Håller de god min eller inte?

Klart de gör. Trist nog har rubrikerna på extramaterialet hamnat lite fel eller döpts jättekonstigt. Under "Intervjuer från inspelningen" hittas några minuter med oklippt "B-roll", alltså en kamera som filmar filminspelningen. En kul blick bakom kulisserna. De uteblivna intervjuerna hittas i stället under "Inspelningsreportage" (?) och det är lösrykta soundbites som inte är jätteroliga att se som de är. Klickar man sedan i gång "Making of"-featuretten så får man ett sammanhang för de två nämna inslagen. Här har rådatan fått en naturlig plats.

Utöver det finns det studiointervjuer och ett kommentarspår med Harlin som jag inte vet när det är inspelat, men sannolikt är det inte nytt på något vis. Dessutom originaltrailern.

1. Oliver Reed skulle ha gjort rollen som den broder som hade den tredje delen av kartan men han fick sparken från filmen efter att ha hamnat i barslagsmål och moonat Geena Davis. Han hade även på fyllan föreslagit att Black Harry skulle ha tatuerat kartan på sitt könsorgan. "Bra" idé…

2. Carolco Pictures som gjorde filmen gick i konkurs sex veckor innan filmen hade biopremiär. Med justerat värde förlorade filmen nästan 150 miljoner dollar.

3. Renny Harlin och Geena Davis följde upp detta professionella samarbete med "Long Kiss Goodnight". Några år senare skilde de sig och har så vitt jag vet inte jobbat ihop sedan dess.

ANDERS JAKOBSON (2021-09-06)