Mer intressant än bra

Trots att jag skulle vilja kalla mig själv något av ett fan av bröderna Coen så har jag faktiskt inte sett alla deras filmer. Debuten "Blood Simple" kan jag faktiskt inte svära på att jag ens kände till, än mindre hade sett. Kanske finns den där någonstans i det undermedvetna, men hur det nu än är med det är det först nu jag ser den, nästan 40 år efter att den kom 1984.

Det som varit kännetecknande för många av deras filmer är en kombination av det råa, det absurda och det roliga. Debuten har i alla fall de två första ingredienserna vilket gör den till en skiss av vad som skulle komma senare. Det går kanske att hitta lite i humor i "Blood Simple" också men det är primärt inte en rolig film.

Sliska barägaren Marty (Dan Hedaya) får veta att hans fru Abby (Frances McDormand) är otrogen med hans anställda Ray (John Getz). Informationen kommer från den helt skrupelfria privatdeckaren Visser (M. Emmet Walsh) som verkar gotta sig åt situationen. När Marty så småningom inser att loppet är kört tar han ett drastiskt beslut: Han ber Visser se till att Abby och Ray försvinner för gott. "Kropparna ska aldrig hittas", beordrar han och Visser tar uppdraget mot en rejäl ersättning som Marty får trolla fram.

Men Visser har sin egen agenda och manipulerar bevis på att han genomfört sitt uppdrag och i stället skjuter han Marty med Abbys pistol så fort han fått sin betalning. Strax därpå är det Ray som upptäcker den döda Marty och hittar pistolen och drar därför sina egna slutsatser: Det är Abby som skjutit sin man, och när han försöker röja undan kroppen och alla spår av brottet startar en kedjereaktion av dåliga beslut som ska bli väldigt kostsamma.

Det är en ganska mörk historia och stundtals mycket våldsam med blodiga närbilder, vilket kan ha att göra med Joel Coens inblandning i "Evil Dead". Inspirationen från noir och indie är tydlig och även om "Blood Simple" har vissa brister och en del logiska luckor är det ändå på många sätt en imponerande debut. Det är lätt att förstå att filmen gjorde avtryck inom branschen och öppnade dörrar till kommande storverk. Med det sagt tycker jag "Blood Simple" är mer intressant än en riktigt bra film.

En fejktrailer till filmen ligger med. Det låter värre än vad det är. I själva verket är det några spridda klipp som har vissa likheter med vad de blev i filmen som satts ihop för att ha något att visa för potentiella investerare. Personligen skulle jag ha lite svårt att "köpa" projektet utifrån denna trailer, men jag antar att den kompletterades med en säljande pitch från Coen-bröderna. Kul detalj är att Bruce Campbell är en av skådespelarna i fejktrailern.

Lite av detta utvecklas i intervjun med bröderna från en restaurerad director’s cut från 1998 (vilket är den version som nu släppts på svensk blu-ray). I den kvartslånga intervjun redogör bröderna för sin bakgrund inför filmen och hur den gjordes. Det framgår också att de efter att ha gjort fler projekt valde att klippa om filmen i samband med restaureringen och kortade den med tre minuter.

Ytterligare två intervjuer ligger med och de är med M. Emmet Walsh och John Getz. Båda är väldigt skärpta och har bra och intressanta minnen från inspelningen att dela med sig av.

En lustig introduktion till director's cut-versionen finns också med.

1. Jag tycker att John Getz, runt 38 år gammal när filmen gjordes, är väldigt lik James Franco i den här filmen.

2. Frances McDormand är ju en riktig Coen-inventarie som varit med i väldigt mycket av vad de gjort (senast "Hail, Caesar!" 2016). "Blood Simple" är inte bara hennes Coen-debut utan hennes första film över huvud taget. Att hon dessutom är gift med Joel Coen förklarar ett och annat, men det är knappast det som gjort att hon vunnit fyra Oscars. Hittills.

3. 2009 gjordes en kinesisk remake av filmen under titeln "San qiang pai an jing qi". Den har inte mindre än tre olika engelska titlar: "The First Gun","A Simple Noodle Story" och "A Woman, a Gun and a Noodle Shop". Den sistnämnda är den vanligaste och översattes till "En kvinde, en pistol og en nudelbar" i Danmark som verkar vara så nära Sverige vi kan komma.

ANDERS JAKOBSON (2021-09-15)