Ojämn om ett viktigt ämne

Konceptet med unga kvinnor som hämnas sina förövare är inte helt unikt och vanligtvis sammankopplat med blodigt våld. Vi har flera sådana filmer i vårt arkiv. "Promising Young Woman" skiljer sig på två punkter. Till att börja med är det ingen blodstänkande splatterfest och huvudpersonen Cassandra (Carey Mulligan) hämnas inte sina förövare utan någon annans.

Det tar lite tid innan det blir tydligt men sedan förstår vi att Cassandra och hennes bästa väninna Nina hoppade av läkarutbildningen efter att Nina blivit sexuellt utnyttjad när hon druckit för mycket. Båda tjejerna var "lovande unga kvinnor", framför allt Nina som var bäst i klassen, men händelsen förändrade allt. Vi förstår att det gick så långt att Nina avslutade sitt liv.

Cassandra är nu i 30-årsåldern och bor fortfarande hemma hos sina föräldrar (Clancy Brown och Jennifer Coolidge) och jobbar om dagarna på ett kafé. På kvällarna och nätterna går hon in i roll och spelar "tjej på krogen som druckit för mycket". Det finns alltid någon "snäll" kille som vill "ta hand" om henne. När det går för långt avslöjar hon sin lögn och blir plötsligt spiknykter framför en chockad kille som i bästa fall inser vad han egentligen försökt göra. Alla dessa hämndaktioner registreras i en bok och så rullar Cassandras liv på.

Sen händer två parallella saker som förändrar allt. Dels ska den person som våldtog Nina, Al Monroe (Christopher Lowell), gifta sig vilket gör att hennes hämndprojekt riktas om, och dels träffar Cassandra en gammal studiekamrat, Ryan (Bo Burnham), som hon blir förtjust i på riktigt. Han är gullig och rolig och på alla sätt en fin kille och för första gången börjar Cassandra att må bättre. Hon kommer till en punkt där hon måste göra ett val. Ska hon fortsätta med sin hämnd eller inte?

Detta är en film som verkligen går upp och ned i kvalitet. Den inledande sekvensen när Cassandra spelar full och blir omhändertagen känns inte helt klockren, men sedan går filmen in i en fas där jag verkligen känner "fan, vad bra det här är!" och den alltid så stabila Carey Mulligan gör ett riktigt kanonjobb med att ge ett trovärdigt liv åt karaktären. Det kommer även en smart twist längs med vägen som verkligen skakar om saker och ting. Men sen landar vi i en upplösning som är allt annat än bra, mycket på grund av att skådespelare som vanligtvis syns i komiska sammanhang gör ett ganska uselt jobb med att agera dramatiskt. Sen blir det en osannolik knorr på det hela som gör att slutet blir ganska dåligt. Det är väldigt synd på en i övrigt riktigt bra film.

Hur kunde det bli så? Tja, en anledning kan vara att det är en debutfilm för Emerald Fennell som både skrivit och regisserat filmen och det känns ärligt talat som att hon inte riktigt lyckats med delar av personregin i vissa partier av filmen. Dessutom tycker jag att hon kunde ha undvikit de komiska inslagen helt och hållet. För mig hade filmen fungerat mycket bättre som en dramathriller.

Men trots det tycker jag att "Promising Young Woman" är en bra film. Framför allt imponerar Carey Mulligan som inte bara är lovande utan en helt suverän skådespelare.

Tre korta featuretter skrapar lite på ytan och ger lite information om filmen varvat med intervjuer av ryggdunksslaget där visserligen en del allvar letat sig in också. Det är vad det är.

Dessutom finns ett kommentarspår med Emerald Fennell.

1. Det blev en rad Oscarsnomineringar för filmen och Emerald Fennell kammade hem en statyett för Bästa originalmanus. Inte illa för en debutfilm!

2. Fennell gjorde en spellista med musik som guide till karaktären för Carey Mulligan. En låt som var med två gånger var "Toxic" av Britney Spears. Låten figurerar även i filmen i en suggestiv version som passar oerhört bra i sitt sammanhang.

3. En annan låt som är med är "Stars are blind" med Paris Hilton. Även denna är helt rätt i sitt sammanhang.

ANDERS JAKOBSON (2022-01-12)