The Sopranos från början

Har man som jag sett "Sopranos" från första till sista avsnittet fler än en gång så är "The Many Saints of Newark" en måste-film. Jag ska villigt erkänna att jag var skeptisk till den innan jag såg den men efter att ha sett den är jag väldigt glad att ha gjort det. Här får vi nämligen en introduktion till vad som hände innan det vi ser i själva TV-serien.

Filmen utspelar sig på 60-talet och när vi kommer in i handlingen är Tony (eller Anthony som alla kallar honom här) Soprano i tioårsåldern. Under filmens gång blir han äldre och spelas då av Michael Gandolfini som är son till James Gandolfini som spelade just Tony i TV serien. Och han gör det fantastiskt bra. Inte nog med att han är väldigt lik sin far till utseendet han har dessutom fått till alla de där minerna och uttrycken som Tony har som vuxen. Han är helt enkelt en yngre variant av Tony Soprano.

Vi får även träffa alla de figurerna som vi känner igen från TV-serien. En del som Uncle Junior och Tonys mamma Livia finns även med i TV-serien medan andra som Tonys pappa Johnny Boy bara dyker upp i tillbakablickar eller Dickie Moltisanti, Christophers pappa som bara nämns i TV-serien. Extra kul är det att se Paulie Walnuts, Silvio Dante och Big Pussy i ett tidigare skede än det vi sett i TV-serien. Även här har man fått till varje karaktärs speciella drag, utseende och agerande så man förstår direkt vem som är vem. Mycket bra gjort.

Man har även lagt till några nya karaktärer som inte omnämns i serien för att fylla ut handlingen och även det fungerar. Vi får mycket förklarat om varför vissa saker är som de är i TV-serien och man blir faktiskt sugen på att se serien ytterligare en gång. Vilket förmodligen var en av orsakerna till att man gjorde filmen.

Finns det något som skulle kunna vara problematiskt med filmen så är det kanske att den kan vara lite svår att uppskatta om man inte har sett "The Sopranos". Handlingen är visserligen bra, inget att klaga på där men mycket av behållningen med den finns i att man känner igen karaktärerna och tänker att "jaha, var det så den eller den såg ut som ung. Är det därför den eller den agerade som den gjorde i TV-serien?" Saker man inte snappar upp om man inte sett serien. Svårt att avgöra då jag som sagt sett serien mer än en gång själv, men jag kan tänka mig att man inte tycker att den är lika bra om man inte sett serien.

Men hur som helst vill jag rekommendera alla att se filmen. Oavsett om ni sett TV-serien. Den är bra!

Två dokumentärer bjuds vi på. Den ena går in lite djupare på hur man spelade in filmen och hur den hänger ihop med TV-serien. Den andra tar en närmare titt på karaktärerna i filmen och TV-serien. Dessutom får vi även några borttagna scener, bland annat en där Tonys mamma drömmer om hur hon tappar tänderna…

1. Christoper Moltisanti dyker upp som berättarröst.

2. Åter igen slås jag av hur lika Michael och James Gandolfini spelar Tony.

3. Många av platserna de håller till i är samma som de i TV-serien.