En sannerligen god jul från Marvel

Marvel Studios fortsätter att lyfta fram sina sekundära karaktärer i miniserier på Disney+ och det har ju varit lyckat tidigare och "Hawkeye" är inget undantag förstås. Karaktären, Clint Barton spelad av Jeremy Renner, kunde först ses i "Thor" och har sedan dess haft en viktig roll i ensemblefilmerna utan att direkt stå i fokus. I dubbeln "Infinity War"/"Endgame" sågs han inte alls i första filmen men väl i den andra där han fick illustrera vad sorg och saknad kan göra med en person. Clint förlorade hela sin familj i "Blippen" och under de kommande fem åren sadlade han om totalt och blev något av en iskall utrotare av maffiafolk under namnet Ronin. En persona som spelar in även i denna serie.

Men Clint Barton är inte ensam huvudperson. Eller skicklig bågskytt. Vid hans sida på affischen ser vi Kate Bishop (Hailee Steinfeld) en ung kvinna som kommer från en välbärgad familj, men som prioriterat andra saker än societetsliv. 2012 var hon bara en flicka i en fin våning i New York som fick sin värld omkullkastad när The Battle of New York brakade loss från ingenstans. Hennes pappa omkom i kaoset, men där någonstans fick Kate även se något som påverkade henne i grunden. Hon såg en vanlig människa, Clint Barton, slåss mot utomjordingar med inget annat än sin yrkesskicklighet som superkraft. Där och då önskade hon sig en egen pilbåge som hon verkligen lärt sig att bemästra sedan dess.

Serien utspelar sig i jultid. Barton är med sin familj i New York för en liten julsemester innan själva julhelgen. Samtidigt har Kate kommit hem till sin mamma Eleanor (Vera Farmiga) och chockats över att hon ska gifta sig med den slemmiga Jack Duquesne (Tony Dalton). I samband med en societetskväll hålls en hemlig auktion där bland annat Ronins dräkt och svärd finns bland föremålen. Auktionen rånas brutalt och i röran tar Kate på sig dräkten vilket direkt skickar signaler till stadens maffiafolk: Ronin är tillbaka. Även Clint ser detta och skickar hem sin familj och jagar rätt på den som tagit dräkten och blir förbluffad när han ser vem som stulit den.

Men Ronins plötsliga uppdykande skapar ringar på vattnet och Clint måste motvilligt hjälpa Kate från att bli mördad på nolltid och en ganska märklig vänskap tar sin början. Först väldigt försiktigt och med betydligt större engagemang från Kate som ser Clint som en förebild och mentor, men så småningom ska han förstå Kates funktion och kunnande. Parallellt dyker Yelena Belova (Florence Pugh), Black Widows syster upp, med ambitionen att ha ihjäl den som såg till att systern dog. Det vill säga Clint. Röran växer och när det dessutom pågår något märkligt inom Kates familjs verksamhet, där en tungviktare inom Marvelvärlden finns med på ett hörn, blir de sista dagarna innan jul oerhört bråda för Clint. Ska han hinna hem i tid?

Jag har verkligen gillat vad Marvel gjort av sina karaktärer i det här formatet och "Hawkeye" är både spännande, rolig och viktig för Marvels filmuniversum i stort. En specifik karaktär som dyker upp mot slutet binder samman olika delar av universumet på ett definitivt sätt som fansen bara väntat på (vilket kompletteras av en specifik scen i "Spider-Man: No Way Home"). Det är riktigt stort. Jag vill inte spoila för mycket, även om det finns skrivet överallt, men man kan säga så mycket att "Hawkeye" är mer grundad i gatans kriminella med allt vad det innebär av sidokaraktärer.

Sex avsnitt får vi och det känns precis lagom. En riktigt fin julklapp från Marvel 2021.

1. "Hawkeye" är än så länge listad som en miniserie, men det känns som en säsong 2 bara väntar på att bli gjord. Vi har med största sannolikhet inte sett det sista av Kate Bishop. Det pratas mycket om att Marvel håller på och introducerar karaktärer för en "Young Avengers" så vi får se om det blir där eller någon annanstans vi ser henne nästa gång.

2. En skurkkaraktär i serien är den döva Maya Lopez (Alaqua Cox), känd som Echo. Det ryktas om att en spin-off med henne är på gång. Vi får se även om det blir av.

3. I serien figurerar Broadway-musikalen "Rogers" om Captain America och vi får i det första avsnittet ett smakprov av ett nummer (som sedan ligger med i sin helhet som extrascen i det sista avsnittet). Det är en otroligt musikal-trallvänlig sång med fjantig och samtidigt peppig text. Det är liksom bra och dåligt på samma gång.

ANDERS JAKOBSON (2021-12-23)