Dexter får upprättelse efter åtta år

Åtta år efter att serien "Dexter" fick sitt slut är han tillbaka igen. Ingen var speciellt nöjd med det slut vi fick i säsong åtta av serien, som skulle vara det sista vi såg av Dexter Morgan. Inte ens Michael C. Hall (som spelar Dexter) själv var speciellt nöjd. Men nu finns "Dexter: New Blood" som ska ge serien och huvudpersonen upprättelse och det slut man hoppades få för åtta år sedan.

När vi möter Dexter den här gången tror alla som kände honom att han dog i orkanen för åtta år sedan. I själva verket har han dragit sig tillbaka till Iron Lake i norr och bor där under namnet Jim Lindsay (författaren som skrivit böckerna om Dexter heter Jeff Lindsay). Han jobbar i en sportbutik och alla tror att han är som vem som helst. Själv kämpar han med att låta bli att släppa fram sin mörka passagerare. Han har strikta rutiner som gör att han inte har mördat någon på väldigt länge. Men sen börjar saker hända. Han upptäcker saker och han märker att folk i stan inte riktigt är vad de utger sig för att vara. Och utöver det dyker även hans son Harrison upp då han insett att Jim egentligen är Dexter.

Jag vill inte avslöja för mycket men den stora frågan jag hade innan jag såg den nya säsongen var om det var Dexter man skulle få se eller om man gjort om honom för att passa in i denna nya serie. Om man skulle vara trogen mot de tidigare åtta säsongerna och det glädjer mig att säga att man gjort just det. Det är den Dexter vi förväntar oss som vi får.

Och slutet, får vi den här gången det slut vi borde fått för åtta år sedan? Ja, jag tycker det. Jag är nöjd med säsongen som helhet och med hur den slutar. "Dexter" har fått upprättelse och man kan återigen fokusera på att detta är en av de bästa TV-serierna som gjorts.

1. David Zayas dyker upp i rollen som Angel Batista från de första åtta säsongerna.

2. Man hänvisar tillbaka till originalserien på ett väldigt bra sätt. Detta känns verkligen som en förlängning på de första åtta säsongerna.

3. Jennifer Carpenter dyker upp som Dexters syster Debra.