Första halvan av slutet är här

Likt många andra serier, inte minst "Breaking Bad" som "Better Call Saul" är en spinoff på, har dess sjätte och sista säsong delats upp i två delar. Riktigt varför man gör så är lite oklart, men det är ändå klart att sju + sex avsnitt med en dryg månads paus emellan är bättre fanservice än att leverera alla 13 och sedan säga hej då. Nu får man chansen att låta säsongen sjunka in halvvägs med ett avgörande finalavsnitt i den första hälften.

Jag har säkert skrivit någon variant av det här i flera eller alla av de tidigare säsongsrecensionerna, men jag kan inte släppa om hur min attityd till serien drastiskt förändrats sedan ryktet om en spinoff kom tills i dag. Jag tyckte inte att karaktären Saul Goodman (Bob Odenkirk) höll för en spinoff, men oj så fel jag har haft! Serien visade snabbt sin kvalitet och jag håller den lika högt som "Breaking Bad". Tillsammans bildar serierna en otroligt stabil enhet som är något av det bästa som producerat inom modern tv.

Hur som helst är vi nu på slutsträckan och när avsnitt 13 avslutar "Better Call Saul" ska vi vara framme i "Breaking Bad". Just nu känns det fortfarande som det är ganska många trådar som kommer att behöva knytas samman i den andra hälften, vilket gör att det fortfarande är väldigt spännande att fundera kring hur det ska gå till.

Denna första hälft känns väldigt fokuserad i sitt berättande. De är två tydliga spår som går genom avsnitten. Det ena är kriget mellan kycklingmannen Gus Fring (Giancarlo Esposito) och familjen Salamanca. I förra säsongen gjordes ett allvarligt försök att röja Lalo Salamanca (Tony Dalton) ur vägen men han visade sig vara för smart och överlevde. Han är även så smart att han förstår att det bästa för familjen just nu är att han går under radarn och låtsas vara död. Därför planterar han ett lik och agerar i det tysta för att kartlägga vad Fring håller på med och sannolikt hämnas. Även om allting pekar på att Lalo dött så tar Fring inga chanser och Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks) ser till att säkerheten stärks. Så småningom är de helt säkra på att Lalo lever och spänningen stiger. Frågan är inte om han kommer att dyka upp, utan när och var?

I det andra spåret har Jimmy McGill blivit Saul Goodman helt och hållet, i alla fall när han är advokat, och kunder har han så att de får köa inne i kontoret. Men säsongen handlar ganska lite om Sauls faktiska jobb. Tonvikten ligger på en väldigt komplicerad plan han och frun Kim Wexler (Rhea Seehorn) drar upp för att sätta dit sin gamla chef och kollega Howard Hamlin (Patrick Fabian). Det är en invecklad sak som är rolig på sitt sätt men som får allvarliga konsekvenser. Vissa ser vi direkt i och med att de båda spåren går ihop, andra kan vi bara gissa oss till eftersom det är en halva kvar och vi vet vad vi har med oss av "Better Call Saul" när vi kommer till "Breaking Bad".

Säsongen må vara halv men en halv säsong är bättre än ingenting och dessutom bättre än vad vissa andra seriers hela säsonger är. För mig är dessa sju avsnitt förrätten och en glimt av huvudrätten. Resten kommer i del två och det är väl då de cameos vi väntat på ska dyka upp. Men det är även mycket som behöver falla på plats så det ska som sagt bli oerhört spännande att se hur Vince Gilligan och hans gäng tar det hela i mål.

1. Både "Better Call Saul" och "Breaking Bad" har haft sina beskärda delar av imponerande öppningsscener som i sig nästan är som små kortfilmer. Här finns flera sådana men jag fastnar för den som inleder hela säsongen som är från "nutiden" där hela Saul Goodmans hem packas ihop. Så snyggt gjort.

2. Apropå det ska det bli intressant att se hur Omaha-Genes story avslutas. Det är Jimmy/Sauls nutida jag som vi sett skymtar av i de tidigare säsongerna. I denna är han inte med alls.

3. I mitten av juli börjar säsong 6:2 att visas och en dryg månad senare är det över.

ANDERS JAKOBSON (2022-05-25)