Science fiction ur den gamla skolan

Sällan har en så pass dialogtung science fiction-serie satt sig så snabbt och djupt i mig som streamingtjänsten Prime Videos "Night Sky". Den enskilt största anledningen är Sissy Spacek och J.K. Simmons som gör några av sina bästa och mest gripande skådespelarinsatser.

Att säga att vi befinner oss mitt i en ny storhetstid för science fiction i film och serier är sparka in en öppen dörr. Det är bara att starta upp valfri streamingtjänst och ta en titt på de mest sedda produktionerna. Trots det får åtminstone jag allt svårare att hitta guldkornen i utbudet, trots att många initialt fångat mitt intresse de senaste åren.

"The OA" med alltid sevärda Brit Marling i huvudrollen var trögflytande och lite för mystisk för sitt eget bästa. "The Expanse" kom som en frisk fläkt men tappade helt kompassen efter tre säsonger. För att inte tala om vattendelaren "Foundation" som jag bara inte ids plocka upp igen efter att ha tvingat mig igenom de första avsnitten. Och det är bara några exempel i detta enorma utbud. Mitt i allt detta släpper Amazon en originalserie för sin streamingtjänst Prime Video som fullständigt naglar fast mig i bingetittande under åtta avsnitt.

Modern science fiction använder ofta genren för att prata om världsproblem i vår tid, allt för ofta med fokus på politiska frågor på ett globalt plan. I klassisk science fiction enligt den gamla skolan tar man i stället upp svåra frågeställningar som berättar något om oss människor som går att känna igen och ta till sig på individnivå. Det är etiska eller filosofiska frågor som många gånger är tidlösa.

En av styrkorna med "Night Sky" är att den är mer besläktad med den gamla skolan än dagens våg. Man tar upp ämnen som åldrande, demens och att inte hitta sin plats i livet samtidigt som man utforskar kärlek på olika plan och i olika omfång. På pappret ser det ut som att man försökt klämma in för mycket, men tack vare en lång rad välskrivna karaktärer så lyckas man fullt ut. I sammanhanget behöver man dock nämna några ruskigt starka skådespelarinsatser där framförallt Sissy Spacek och J.K. Simmons bär den här serien genom de få svaga partierna.

"Night Sky" är dock långt ifrån perfekt. Actionscenerna och thrillerinslaget är för faktiskt det som inte riktigt fungerar alla gånger. I stället är det de många, rena dialogscenerna som driver serien framåt, och det tillhör inte vanligheterna. Jag tror att en av anledningarna är just att vi antingen kan relatera till seriens diskussionsämnen för egen del, eller för någon närstående. "Night Sky" är en underbar återgång till klassisk science fiction och jag vill bara ha mer.

1. Det var faktiskt "Våra värsta år"- och "Modern Family"-stjärnan Ed O’Neill som skulle spela karaktären Franklin York. Men efter knappt en månad hoppade han av och uppgav personliga skäl och då gick budet till J.K. Simmons. Även om jag absolut inte vill vara utan Simmons buttra, men varma rolltolkning så blir jag ändå nyfiken på hur O’Neill hade tagit sig an rollen.

2. Jag har hävdat länge att Prime är den mest prisvärda streamingtjänsten OM man orkar sålla igenom den stora mängd skräp de fyller ut utbudet med. Men det går inte att klaga på kvaliteten på mycket av deras egenproducerade material. "The Boys", "Homecoming", "Invincible", "Bosch" och så vidare. Listan kan göras lång och Netflix behöver se upp.

3. Det här är, enligt IMDB, producenten Holden Millers första projekt där han skrivit manus till alla episoder. Det kanske kan förklara de brister som ändå finns, samtidigt som det är en debut som skvallrar om utvecklingspotential. Det bådar gott inför framtiden.

THOMAS HELLSING (2022-05-26)