En ny värld inom Marvels filmuniversum

Marveluniversumet har emellanåt utannonserat projekt som jag inte direkt jublat av lycka åt. Till stor del kan det förklaras av att jag personligen inte haft någon förkunskap om dem som gjort min grundattityd lite lätt tvekande. Ett tydligt exempel på detta var "Guardians of the Galaxy" som där och då kändes som ett sidosprång från den övergripande storyn. Men vad bra och roligt och kompletterande det blev! I moderna tider har jag inte heller tyckt att "Eternals" och "Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings" varit jättespännande på förhand men ändå fått ut något av filmerna.

"Ms. Marvel" är ytterligare ett projekt som jag var väldigt tveksam till. Hela grejen kändes så meta och nästan lite oseriöst för att jag skulle gå igång på det. Enklast beskrivet handlar det om en ungt fan av Avengers som får superkrafter och det är ju uttryckt på det viset rätt fånigt och torrt. Men lyckligtvis ska serien bemöta min tveksamhet på absolut bästa vis.

Kamala Khan (Imam Vellani) som fanet heter är ingen uråldrig Marvelkaraktär utan introduceras 2013 även om karaktären Ms. Marvel funnits längre än så. Det unika är förstås att Kamala Khan är muslim och representerar andra generationens pakistan-amerikaner, vilket gör att mångfaldskontot växer ytterligare. Detta är ju något Marvel jobbat ganska ordentligt med från "Black Panther" men i synnerhet under Phase Four. Inget fel i det, speciellt inte när det görs på riktigt. Med facit i handen ger "Ms. Marvel" mig helt ny kunskap om framför allt delningen av Indien på 40-talet och det känns inte som man tagit några genvägar för att berätta historien. Imam Vellani är till exempel pakistanier och det är väldigt mycket i serien som känns genuint och just "på riktigt".

Då så: Kamala Khan är ett stort fan av samtidens superhjältar och framför allt av Captain Marvel och snart stundar den första upplagan av AvengerCon där Kamala planerar att klä ut sig till idolen och vinna tävlingen. Hennes tekniskt geniala bästis Bruno (Matt Lintz) hjälper till med kostymen och lite specialeffekter. Dock så är Kamalas familj inte överdrivet road av hennes intresse och tanken på att ens släppa iväg henne till AvengerCon finns knappt, speciellt inte efter att Kamala gjort bort sig några gånger. Men dit ska hon och smider en briljant plan. För att göra sin kostym lite mer personlig tar hon med sig ett armband som just skickats till henne från hennes mormor och det är just detta armband som ger henne superkrafter, eller snarare väcker krafter som redan finns inom henne.

Medan Kamala försöker hantera sitt nya liv börjar olika grupperingar att intressera sig för henne, vissa för att se till att hon inte använder sina krafter, andra för att dra nytta av dem. Kamala behöver titta långt bak i sin egen familjs historia för att verkligen förstå vad som pågår.

"Ms. Marvel" är med andra ord en traditionell ursprungshistoria där tittaren lär känna karaktären samtidigt som den lär känna sig själv. Just den biten är kanske inte överdrivet spännande, men det är något i hela paketet som känns nytt och underhållande. Tonen i serien är annorlunda jämfört med andra Marvelproduktioner samtidigt som det inte sticker ut helt och hållet. Jag hade till exempel älskat att se en serie av det här slaget när jag var i yngre tonåren. Men samtidigt är det inte för barnsligt eller "ungt". Det finns mörkare och mer allvarliga inslag i berättelsen som gör helheten mer mogen. Det handlar mycket om familj, traditioner, kultur och tro och det fungerar bättre än vad jag hade trott. Jag ska inte säga att jag älskar "Ms. Marvel" som serie eller karaktär, men jag känner mig en smula berikad av att se serien. Den engagerade mer än vad jag hade vågat tro.

Det är lite lustigt att Imam Vellani mer eller mindre debuterar med serien. Hon har inga andra skådespelarjobb på sitt IMDb-cv och jag tycker att hon gör rollen väldigt övertygande. Jag har visserligen inte läst något med Kamala Khan men jag inbillar mig att Vellani gör en riktigt bra gestaltning. Det känns lovande inför framtiden eftersom vi inte sett det sista av Ms. Marvel.

1. I Pakistan visades serien på bio då tillgängligheten för Disney+ är si så där. Rätt fiffig lösning måste jag säga.

2. Den här serien hakar direkt in i kommande filmen "The Marvels" (2023), vilket bonusscenen bekräftar. Notera för övrigt att både den första och sista avsnitten i den sex avsnitt långa serien har bonusscener mitt i eftertexterna.

3. Även om det kryllar av referenser till Avengers så görs det också en liten referens till "Eternals" och framför allt Kumail Nanjianis karaktär Kingo som ju är en generationsåterkommande skådespelare inom indisk film.

ANDERS JAKOBSON (2022-07-18)