En riktig trepoängare

Det är ju ändå märkligt att Adam Sandler har sina två parallella skådespelarspår. I det ena göra han flams och trams med jobbiga röster och lyteskomik och i det andra gör han stabila insatser som mycket väl skulle generera de där gyllene gubbarna som många skådespelare drömmer om. Visst, jag kan garva lite åt en och annan flams- och tramsfilm, men när Sandler gör de andra filmerna blir jag både imponerad och berörd.

"Hustle" är som ni förstår en film i spår två. Sandler spelar basketscouten Stanley Sugerman som reser runt omkring i världen dag efter dag för att hitta talanger på uppdrag av Philadelphia 76ers ("Sixers"). Stanley har själv en karriär som spelare bakom sig men en skada satte stopp för spelandet, men sporten har han inte släppt. I inledningen av filmen hamnar Stanley i en liten debatt om en specifik spelare som han inte rekommenderar. Vince Merrick (Ben Foster), son till ägaren Rex Merrick (Robert Duvall) tycker att spelaren är värd att satsa på, och efter en stunds argumenterande ger Stanley med sig. Efteråt säger Rex att han ändå kommer att gå på Stanleys känsla och ger honom dessutom ett nytt uppdrag som assisterande coach. Detta har Stanley drömt om och äntligen kan han slippa alla resdagar borta från familjen. Ett ord på vägen får han från Rex: "Never back down."

Men så dör Rex och Vince tar över. Han anser att Stanleys största nytta är som scout och skickar iväg honom till Spanien för att titta på några spelare. Omständigheter gör att Stanley i stället ser några amatörer spela och han fastnar för den långa och sammanbitna Bo Cruz (Juancho Hernangómez) som i arbetskängor hoppar högre än alla andra och helt enkelt spelar skiten ur dem. Stanley blir helt tagen och söker upp Bo för att övertala honom att provspela för Sixers. Det går, men det blir svårare åt andra hållet då Vince inte är intresserad. Stanley är dock övertygad om att Bo är en oslipad diamant och bekostar själv hans boende och träning i USA så att han kan få chansen att hamna i NBA. Han riskerar därmed både sin egen karriär och Bos.

Vissa sporter är bättre filmsporter än andra och basket är kanske en sådan. Här är det i och för sig inte så mycket spel utan mer träning och pepp, men det räcker för att jag ska bli totalt investerad i filmen och sitta som klistrad i två timmar. Jag har själv ingen koll på NBA eller annan proffsbasket men när filmens eftertexter rullar är i princip varenda basketspelare i filmen ett samtida eller forntida proffs som spelar sig själva. Och Juancho Hernangómez är förstås i allra högsta grad ett basketproffs, men han bär också upp sin roll med den äran. Bo Cruz är ingen ensidig sportfigur utan det finns ett djup i karaktären och hans historia som kräver lite mer än någon som kan säga sina repliker. Jag är imponerad.

Filmen blir någon sorts mix av "Jerry Maguire" och "Rocky" och eftersom filmen utspelar sig i Philadelphia görs det även några lättare referenser till Sylvester Stallones underdogdrama. Sandler gör en suverän insats, värdig och äkta, och även om historien i sig kanske inte är det mest originella man sett, är "Hustle" en pärla i filmutbudet just nu.

1. Manuset är skrivet av Taylor Materne som tidigare bland annat skrivit manus till två tv-spel om basket och Will Fetters som Oscarsnominerades för "A Star is Born". Känns som en bra kombination för att landa i "Hustle".

2. En kul sak Stanley säger i filmen är: "Guys in their 50's don't have dreams, they have nightmares... and eczema.".

3. Det är rätt knepigt att förklara titeln. "Hustle" kan betyda flera olika saker inom basketen. Det är dels ett uttryck för att spela om pengar så som amatörerna på gatan gör och dels ett begrepp inom spelarstatistik. Rent allmänt inom sport kan det också betyda att "ge allt". Ungefär.

ANDERS JAKOBSON (2022-06-20)